fizinfo - Re: [Fizinfo] vizkomentesites

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] vizkomentesites

  • From: Pál Hidas <hidas AT rmki.kfki.hu>
  • To: ELFT Hirado <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] vizkomentesites
  • Date: Mon, 29 Mar 2010 21:27:31 +0200 (CEST)

Kedves Gábor és Zoli!

Mi van, ha igen és mi van, ha nem. Hogy jut el ez a néphez?

Valahol valami nagyon átvitt probléma van. Túl nagy az árok
az "áltudomány" és a "szkepticizmus" között. A tudomány és a szkepticizmus ma csak egy szűk szekta. Elmúlt már a 19. század,
amelyik azt hitte népileg is, hogy a tudomány mindent megold.

Nem illik, de a téma miatt leszögezem, hogy én abszolut
antitranszcendens ateista vagyok. Csak az anyag van, meg amit
az anyag erről hisz. ;-) És az bizony nem semmi. !!!

Isten tehát nincs, de Krisztus attól még fáklya. Végül őbenne
maradt fenn az szándék, ami már Ekhnatonban és Szókratészben
próbálkozott. Mózesben is. Aquinói Szent Tamás pedig szétválasztotta
a hitet és a tudományt. Ezt még egy ateistának is észre kell
vennie. Szent Tamásnál is sokáig kérdéses volt, hogy eretnek
lesz-e vagy szent hittudós.

És a mai muszlimoknál is kell ez a szenttamási türelem. A mai
"nyugati" tudományt a görögöktől a muszlimok közvetítették
a nyugati kultúrába.

Én egyszer hoztam ide egy ártatlan - én azt hittem - analógiát
a fizika és a hit közé. Nem volt ártatlan, mert mások nem így hitték. Bírálóim csak azt nem tudták, hogy a fizikát vagy a vallást gyaláztam-e meg. Nos, egyiket sem, de mindez sokat elmond a társadalomról.
Minden oldalról. Ne is reménykedjetek a felvilágosodásban, amíg
ilyen támadások érhetik az embert.

Persze mi van, ha isten mégis van. Ki teremtette a fizika
törvényeit? E miért m-szer c-négyzet? A matematika miért az,
ami? A matematika végtelen lehetőségei közül miért éppen az
az egy írja le a világot?

Egelynek végül is igaza van abban, hogy az energia nem marad meg.
Vagy az általános relativitáselmélet nem ezt mondja? A világ
nem egyszerű.

Bocs, hogy ennyire kikerekítettem, de igazából én egy dolgot
látok célravezetőnek. Egyszer Egely azt mondta, hogy 60 ezer
forintból a sarki zöldséges is megoldja az energiaproblémákat.
OK, nagyszerű, oldja meg. Ennyit csak nem sajnál. Kár nagyon
beleőrjöngeni és a másik racionális embert lemosni a terepről,
ahogy nem ti, hanem mások tették. Bár jól esett volna, ha akkor
megvédtek.

Hidas Pál