Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - [Fizinfo] A természettudományos tárgyak összevonásáról --- tudatos vagy dilettáns?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

[Fizinfo] A természettudományos tárgyak összevonásáról --- tudatos vagy dilettáns?


Chronological Thread 
  • From: Härtlein Károly <hartlein AT eik.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu, tanforum AT lists.kfki.hu, g.bencze AT chello.hu
  • Subject: [Fizinfo] A természettudományos tárgyak összevonásáról --- tudatos vagy dilettáns?
  • Date: Tue, 15 Jul 2008 20:44:37 +0200
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>

Kedves Kollégák!

Két elentétes álláspontról adnak számot az alábbi cikkek:

------------------------------------------------------------------------
http://index.hu/velemeny/olvir/termtud402/

Nem tudom megállni, hogy ehhez a cikkhez ne fu"zzek kommentárt, illetve pár idézetet a cikk szerzo"jéto"l,
így ír az iskolájáról:

"A budapesti Közgazdasági Politechnikum 1990-ben alakult, az elso" három 9. évfolyamos osztály 1991-ben
kezdte meg tanulmányait. Az alapítás története ma már a házi legendáriumot gazdagítja, de azt mi, késo"bb
jöttek is elismerjük, hogy egy modern kori ho"störténet játszódott le érkezésünk elo"tt. Adva volt ugyanis a
késo" Kádár-kor oktatási rendszere, amely már szép számmal termelte a vele elégedetlen tanárokat. A rendszer-
változás utat nyitott az állami rendszeren kívüli kísérletek elo"tt. Ebbo"l önmagában még nem születtek volna iskolák,
kellettek hozzá a karizmatikus vezeto"i egyéniségek is. A Horn családban ketto" is volt, György és Gábor. Elo"bbi az
Alternatív Közgazdasági Gimnázium, utóbbi a Közgazdasági Politechnikumunk alapítója."

_______________

"A pedagógiai rendszert úgy alakítottuk, hogy a diák közvetve vagy akár közvetlenül is beleszólhatott a rajta
és vele végzett munka tartalmi és formai kérdéseibe. Az elso" években szabad órára járás volt, ekkor még a
diák "lábbal is szavazhatott", vagyis nem ment be a rossznak ítélt tanórákra. Ez a modell ahogy jött, úgy el is
tu"nt, de megmaradt a diákok általi tanárértékelés leheto"sége és a tantárgyfelelo"si rendszer, melyben a tanuló-
csoportok egy-egy választott képviselo"je közvetít, egyeztet a tanárral. Ezek a pedagógiai hatások formálták
és formálják a tantárgyak tanítási gyakorlatát, hiszen az állandó kritikák elo"bb-utóbb elindítanak valamiféle
változtatást."

_______________

"A tanulás eredménye a tudás, melyro"l világos és objektív képet kaphat, a nem tanulás következményei még
világosabbak, de az elmarasztaló értékelés egyben segítségül szolgál a javításhoz, amelyre bo"ven adunk leheto"séget.
Merészségünk fogytával és kudarcaink gyarapodtával kötelezo"vé tettük az órára járást, és megszüntettük az
általános vizsgakötelezettséget, ezzel teret engedtünk a hagyományos osztályzási rendszernek. Részelemek
megmaradtak az eredeti elképzelésbo"l, de a diák ebben a modellben inkább felelo"tlen, mint felelo"s egyéniség."

_______________

"Hol kezdjük?

Ha hetente nagyon sok fogalom átadására kényszeríto" feszes tanmenet szerint tanítunk, a diákok visszariadnak attól,
hogy szemlélteto" poszterek készítésével vesztegessék idejüket vagy lelkesen zsákutcába rohanjanak egy kutatás során.
De gondolnunk kell arra, hogy a tevékenységekhez szükséges megbeszélés, vitatkozás, tervezés és mérlegelés alapveto"en
szükséges lehet az új gondolatok feldolgozásához és ahhoz, hogy hajlandók legyenek elfogadni azokat. A tananyag
megtervezésekor mindezt figyelembe kell venni.

Nem vesszük (veszik) figyelembe! A tartalom szu"kítésének nagyobb mérvu"nek kellene lennie, mint az óraszámok
csökkentésének, hogy elegendo" többletido" képzo"djön a fentiekbo"l következo" új feladatok elvégzésére. "



Azt hiszem kommentár nem szükséges....

A teljes cikk(további csemegék): http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2002-05-mu-Veres-Komplex

------------------------------------------------------------------------
http://ots.mti.hu/news.asp?view=2&newsid=50805


És még ketto", utóbbi cikknek a ugyanaz a forrása, csak az olvasóknak kissé rövidítve/megtoldva, tehát már nem objektíven...

http://www.stop.hu/articles/article.php?id=352998
http://www.mr1-kossuth.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=42005&Itemid=97

Örvendetes, hogy végre a sajtó szakmai véleményeket is bemutat. Szerintem a szakmai testületek ELFT, stb. még ha megterheli a
költsévetésüket akkor is kellene a médiákon keresztül állásfoglalás(oka)t közzétenni.

Nagyon szükséges lenne, az MTA, illetve az MTA illetékes osztályai is állásfoglalására.
Persze ezekre az állásfoglalásokra a döntések elo"tt lenne szükség.

Ezzel azt szeretném mondani, hogy a sajtó nem fog bekopogni senki ajtaján, hogy miro"l írjon!

Härtlein Károly


  • [Fizinfo] A természettudományos tárgyak összevonásáról --- tudatos vagy dilettáns?, Härtlein Károly, 07/15/2008

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page