fizinfo - [Fizinfo] Elborzaszto Csillagaszat Atlasz

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Elborzaszto Csillagaszat Atlasz

  • From: "Istvan Horvath" <Horvath.Istvan AT zmne.hu>
  • To: <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Elborzaszto Csillagaszat Atlasz
  • Date: Thu, 01 Mar 2007 11:52:34 +0100

Kedves Kollegak

Kezembe akadt A Csillagaszat Atlasza
Kiadta: Hollo es Tarsa
A konyvet spanyolbol forditottak, de sajnos
szakmailag senki se ellenorizte.
A forditot nem ismerem (pedig szemelyesen
ismerem az osszes magyar csillagaszt, na jo 30 ev felett).
A kiadas eve nem szerepel a 96 oldalas atlaszon.
A spanyol eredeti 2001-es.

A 4 oldalas bevezetoben nincs nagy szakmai tevedes,
de ez csak egy torteneti osszefoglalo.
Ez utan azonban csak 9 oldalt birtam atnezni.

A 11. oldalon levokhoz meg nemi magyarazat szukseges.
Van egy kep a COBE muholdrol es egy hamis szines kep
a hattersugarzas homerseklet kulonbsegeinek
egbolton valo eloszlasarol.
Homerseklet felirat alatt a magyarazat:
"A vilagegyetem tavoli pontjainak homersekletere
a bennunket elero sugarzas meresi adataibol
kovetkeztethetunk."
A mondat helyes, de lenyeben semmitmondo, de
nem ez a baj, hanem ami utana jon:
"A csillagok belsejeben a legmagasabb,
a koztuk levo urben a legalacsonyabb a homerseklet."
On magaban ez a mondat is helyes. De az elozo mondattal
es a ket keppel osszevetve, zagyvasag.

szinten a 11. oldal:
"A becslesek szerint nyolcvan milliard evnek kell
eltelnie az osrobbanastol ahhoz, hogy a vilagegyetem
zsugorodni kezdjen."
15 eve meg esetleg lehetett ilyet irni.
De akkor is csak mint az egyik lehetseges esetet.
Ma mar ezt sem. Nem fog zsugorodni a vilag.
Ez a mondat a COBE kepe mellett nagyon disszonans.

meg mindig a 11. oldalrol:
"... de elerkezik az ido, amikor a folyamat megfordul,
es az univerzum egitestei osszetartanak, amikor is
egy meg a kezdetinel is surubb, kompaktabb anyag formalodik."

Ezzel nem is az a fo gond, hogy mar megint tenykent
veszi mint tudomanos igazsagot a zsugorodast, hanem,
hogy meg a kezdetinel is surubb anyagrol beszel.
Ez ugy butasag ahogy van.

Nos elismerem a 11. oldal hibaihoz szakinak kell
lenni, hogy felismerje valaki oket.
De menjunk tovabb:
13. oldal:
Kepler torvenyeit felsorolja ugyan, de nem
mondja ki a torvenyeket pontosan.
Aztan jon a tomegvonzas:
"a Nap vonzast gyakorol a Foldre, es a Fold is
vonzza a Napot (de sokkal kisebb erovel).
A Nap azonban nem tudja beszippantani a Foldet,
mert egy masik eronek (a keringesnek koszonhetoen)
kiegyenlito hatasa van.
A ket ero eredoje alkotta pontok hozzak letre
bolygonk palyajat."

Azt hiszem a cafolat helyett inkabb kerdezek:
Van valaki aki ezeket elmagyarazna nekem?

15 oldal cime: meteorzaporok
A ferdito nem tudja a meteor definiciojat es
ezert tobb butasagot ir le itt is.

A 19. oldal utan feladtam az atlasz olvasasat

Ugyanis a 19. oldalon a fekete lyukakrol irja:
"felfedeztek, hogy a fekete lyukak belsejeben
PROTONCSILLAGOK vannak..."
Szoval belelatunk a belsejebe, ahol van a protoncsillag.
A konyv a protoncsillag szot vastagon szedi.

E forumon vannak nalam edzettebb kartarsak.
Kerdezem: Mit lehet tenni?

Horvath Pista

Ezt az e-mailt virus- es SPAM-szuresnek vetettuk ala a filter:mail
MessageLabs rendszerrel. Tovabbi informacio: http://www.filtermax.hu

This email has been scanned for viruses and SPAM by the filter:mail
MessageLabs System. More information: http://www.filtermax.hu