fizinfo - Re: [Fizinfo] Fizikusnők

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Fizikusnők

  • From: Zimanyi Magdolna <mzimanyi AT sunserv.kfki.hu>
  • To: Balogh Lídia <balogh_lidia AT mona.t-online.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Fizikusnők
  • Date: Sat, 6 Aug 2005 09:02:41 +0200 (MEST)

Kedves Balogh Lidia,

a kérés ellenére a listán válaszolok, mivel a kérdés talán többeket is érdekel.

On Fri, 5 Aug 2005, Balogh Lídia wrote:

Kedves Lista!

A nevem Balogh Lídia, a MONA (Magyarországi Női Alapítvány) Alapítvány munkatársa vagyok.

Segítséget szeretnék kérni: levelet kaptam egy dán kutatótól a Koppenhágai Egyetemről (1997 móta folytat kutatást magyar társadalmi kérdésekről), idézek a - kicsit tört magyarsággal írt - leveléből:

"Egy kutatási csoporttal együtt tervezünk egy kutatási projektet aminek a témája nők az akadémiában. Különböző országokban a fizikai intézetekben fogunk kutatást végezni (például Olaszországban, Lengyelországban, Dániában, stb.). A projekt tervezés kapcsán szükségem van néhany adatra, és ezért kérem az ön segítségét, ha tud válaszolni néhány rövid kérdésre.

Egy 1990-es kutatás szerint magyarországon a fizikai intézetekben a tudományos alkalmazottak 47%-a nők voltak. Ha mai napon megnézem a különböző intézeteknek a honlapját, úgy t~unik most csak 10-15% nő. Ezért két kérdésem van:

- Létezik pontos adat a 1990-i helyzetről, illetve a mostani helyzetről? (és ha igen, tudja megadni?)

- Szerinte, tényleg ennyire lement a nők aránya 1990-óta, vagy hibás az adatunk - (ha lement, akkor mi lehet ennek az oka?)

Ezen kívül arra vagyok kiváncsi, hogy letezik-e külön női szervezet illetve szövetség a fizikai szak körben illetve az akadémibán? (Ha igen, tudja a nevét, elérhetőségét?)

Előre is köszönöm a segítségét!
Üdvözlöm,
Mimi Larsson

Institute of Anthropology
Copenhagen University
Project coordinator
Nordic and East/Central European Network for qualitative social science
(www.necen.org)
Telephone: +45 40 88 43 69"

Ha valaki tudna segíteni, annak a válaszát a saját (balogh_lidia AT mona.t-online.hu) e-mail címemre várom,
köszönettel:
Balogh Lídia
[...]

Idézve az eredeti (dán) levélből:

[...] témája nők az akadémiában. Különböző országokban a fizikai
intézetekben fogunk kutatást végezni

Itt jó volna a fentinél pontosabban meghatározni a kutatás körét. A "nők az akadémiában" fogalom jelentheti a kutatóintézetekben dolgozókat, de jelentheti általánosabban a felsőoktatásban működő és kutatással foglalkozó nőket is.

Ezen belül további kérdés, hogy kifejezetten a fizikusok érdeklik-e csak: a fizikai kutatóintézetekben dolgoznak mérnökök, kémikusok, számitástechnikusok is, tehát kérdés, hogy az ő adataikat is kivánják-e vizsgálni.

Ha világosan meghatározottá válik a kutatási terület, akkor lehet pontos válaszokat adni.

Magam például fizikai kutatóintézetben dolgozom, de számitástechnikai területen.

Egy 1990-es kutatás szerint magyarországon a fizikai intézetekben a
tudományos alkalmazottak 47%-a nők voltak.

Nem tudom, mi ennek az adatnak a forrása, de a szám minden bizonnyal nem reális, akár a kutatóintézetekre, akár az egyetemekre gondolunk.

Néhány forrásra felhivnám a figyelmet.

Az MTA 1992-ben kiadott egy kötetet "Ki kicsoda - A Magyar Tudományos Akadémia kutatói" cimmel, összeállitották az MTA Kutatás- és Szervezetelemző Intézetének munkatársai. Ez az MTA intézetekben és az egyetemeken működő tanszéki kutatócsoportokban dolgozók adatait tartalmazza, összesen 2835 nevet.

Ebből a könyvből kiragadtam az egyik hazai fizikai kutatóintézet adatait: az MTA Atommagkutató Intézet (Debrecen) 87 kutatója szerepel a könyvben, ezek közül gyors számolásom szerint 7 tudományos beosztásban szereplő nő található. Ezek szerint 1992-ben is feltehetőleg közelebb állt a valós szám a legföljebb 10-15%-hoz.

Az emlitett könyvvel összehasonlitható adattartalmú újabb könyvről nem tudok. Az MTA Kutatóintézeteire vonatkozó adatok bizonyára megszerezhetők az MTA Kutatás- és Szervezetelemző Intézetétől, vagy az MTA központi hivatalától.

Az MTA rendszeresen kiadja az MTA Almanach c. kiadványt, ebben azonban a kutatóintézeti munkatársak összesitett adatai nem találhatók meg. Megtalálhatók az MTA tagjai, bizottsági tagjai. Rendszeresen kiadja az MTA az ún. Köztestületi tagok névsorát.

Érdekes lehet az az adat, hogy az MTA XI. Fizikai Tudományok Osztályának az Almanach 2001 szerint 27 rendes és levelező tagja volt, ezek között 1, azaz egy nő: Németh Judit. Ez, ha jól számolok, 3,7%.

Az egyetemekre vonatkozólag az Oktatási Minisztériumtől lehet adatokat kérni.

Léteznek még az MTA szervezetén kivül is kutatóintézetek, pl. Bay Zoltán intézetek, ipari kutatóintézetek, ahol esetleg fizikusok (fizikusnők) dolgoznak.

Valamint érdemes lehet az Eötvös Loránd Fizikai Társulatot megkeresni:

http://www.kfki.hu/elft/

Ez nemcsak a kutatással foglalkozó fizikusokat tömöriti, hanem a fizikatanárokat is.

Nem tudok arról, hogy a fizikusnőknek lenne külön szervezete. Emlékezetem szerint talán még a 80-as években alakult egy szervezet, amely egy ennél bővebb kört, a múszaki értelmiségi nőket kivánta összefogni, de úgy tudom, hogy ez az egyesület ma már nem működik.

Remélem, ez a néhány adat hasznos lehet a kérdező számára.

Üdvözlettel

Zimanyi Magda

KFKI Reszecske- es Magfizikai Kutato Intezet !Tel: (+36-1)-392-2558
Szamitogep Halozati Kozpont !
H-1121 Budapest,Konkoly Thege Miklos ut 29-33!FAX: (+36-1)-392-2503
Levelcim: H-1525 Budapest 114, Pf. 49 ! (+36-1)-395-9151
E-mail:
mzimanyi AT sunserv.kfki.hu