Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol


Chronological Thread 
  • From: stebeli AT server.kodaly-debr.sulinet.hu
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol
  • Date: Mon, 3 Dec 2007 08:29:50 +0100 (CET)
  • Importance: Normal
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/tanforum>
  • List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>

>

Kedves Kollégák!

Most csak röviden:(mert kevés az időm, de kifejtem a gondolatomat egy más
alkalommal)

Az iskolai könyvtárakra a könyvtárostanárokra és a könyvtárpedagógiára
mint lehetőségre - talán lehetne gondolni!
Üdv. P. S.Ildikó




> ----- Original Message -----
> From: "Katalin Munkacsy Dr"
> <katalin.munkacsy AT gmail.com>
> To:
> <tanforum AT lists.kfki.hu>
> Sent: Sunday, December 02, 2007 3:26 PM
> Subject: Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol
>
>
>> Kedves Kollégák!
>>
>> Szerintem a tantervek csökkentésének nem célja, hanem kellemetlen
>> következménye az általános műveltség csökkenése. Az ezzel ellentétes
>> feltételezés tényként való közlése szerintem máris a politikai
>> küzdelmek terére vezet.
>> Tudom, vannak tanárok, akik a nehéz matematikai, fizikai, kémiai
>> összefüggésekre meg tudják tanítani a diákokat.
>> Én most más oldalról közelítem meg ugyanezt. Vannak a tanárok, akik
>> megértik, hogy a nehéz családi körülmények között felnövekedő, nem
>> egészen egészséges gyerekeket sokkal kevésbé lehet terhelni, mint
>> ebből a szempontból szerencsésebb elődeiket.
>> És köztük vannak kíváló tanárok, akik, miközben keveset követelnek, az
>> arra alkalmasaknak meg tudják mutatni, merre érdemes tájékozódni.
>> Inkább az ő, vagyis a jók önállóságára számítanak, az ő kötelezőn
>> túlmenő érdeklődésükre. És többet foglalkoznak azokkal, akiknek nagyon
>> nehéz megtanulni még a kevesebb tananyagot is. Pontosabban
>> megpróbálják a figyelmüket, idejüket úgy beosztani, hogy azok, akik
>> legjobban rászorulnak az iskola támogatására, megkapják a törődésnek
>> az egy főre - igazságosan - jutó hányadát.
>> Ez a változás kétségtelen, hogy hátrányt jelent a jó képességű és
>> lusta tanulóknak, mert csökken az iskolai nyomás, és ők a jó eszükkel
>> ezt ki tudják használni. Azt hiszem, ezt a hátrányt csökkenteni
>> lehetne, ha sikerülne megtanítani a diákok élmezőnyének, hogy az
>> érvényesüléshez nem elég, ha jól megoldják a kötelező feladatokat,
>> szükség van a belátásukra, önfegyelmükre, előrelátásukra, a belőlük
>> kiinduló aktivitásra.
>> Nem gondolom, hogy egy ilyen átrendeződés pozitív változást, fejlődést
>> jelent, de talán erre vezet az út kifelé a válságból.
>>
>> Üdvözlettel Munkácsy Kati.
>
> A fentiekkel - alapos meggondolás után, - egyetértek. A megvalósítása
> viszont, meglehetősen problematikus, két okból. (Nagyon is sajnos!)
> Egyrészt, ehhez nagyon felkészült, és "igazi" pedagógusokra van feltétlen
> szükség, másrészt, szinte lehetetlen egy olyan osztályban megvalósítani,
> ahova igen jó képességű, és nagyon gyenge diák(ok) is együtt járnak. Ezért
> gondolom azt, hogy az osztályok összeállításánál is eleve erre figyelemmel
> kellene lenni.
> Valaha, felteszem, hogy bizonyos értelemben ezért választották szét a
> humán
> érdeklődésű és a reál érdeklődésű diákokat. Arra gondolok, hogy ha a
> diákokat eleve az érdeklődési körük ÉS a képességük szerint is
> "osztályozva"
> (Nem megkülönböztetve!!!) jönnének létre úgy az alsó tagozatokban, mint
> főleg a középiskolákban az osztályok, talán valamivel nagyobb lehetőség
> lenne. Hiszen, ma már a tudományokra is igaz, hogy még szakáganként is
> akkora a diferenciálódás, hogy egy ember képtelen az egész ágat átlátni
> teljes mélységében. Hogy követelhetnénk meg akkor ezt egy diáktól?
> Az igaz, hogy az alsótagozatos iskolák fő célja a továbbtanuláshoz -
> középiskolai szinthez - szükséges ismeretek megtanítása, ez logikus is,
> természetes is, helyes is. De azért itt egy szóra azért álljunk meg. Mert
> egy dolog a továbbtanuláshoz szükséges anyag, és egy egészen más - bár
> hozzá
> szorosan kapcsolódó! - kérdés az általános műveltség. Legalább is, én így
> gondolom, mivel találkoztam életem folyamán nem is egy emberrel, akinek
> adott szintű ismerete, tudása kiemelkedő volt, ugyanakkor pedig az
> általános
> műveltsége pedig - bármennyire is elképesztőnek tűnik! - csapnivaló
> szinten
> rekedt meg. De találkoztam szép számmal ennek éppen az ellentétével is.
> Felmerült bennem egy kérdés. Feltétlen az iskola feladata az általános
> műveltség terjesztése, "beleverése" a diák fejébe? Hiszen, azért valamit a
> családnak is "illene" a gyerekkel foglalkozni. De ezt abba is hagyom, mert
> túl messzire vezetne.
> Az eredeti levélre és konkrétan válaszolva, az tény, hogy alaposan,
> részletesen meggondolandó, miként lehet mihamarabb, és minél jobban
> megvalósítani. Ezt viszont nekünk, és nem "magasabb" szinten kell
> megvalósítani. Végeredményben, vállalás, és akarat kérdése. Ha ez a kettő
> létező, és megszülethet az egyetértés is, az sokat lendíthetne a dolgon.
> Ez
> pedig igen fontos, hiszen a jövő nemzedékről van szó!
> Benkő László.
>
>
>
>
>
>
> _______________________________________________
> A lista cime:
> Tanforum AT lists.kfki.hu
> Informaciok: https://mailman.kfki.hu/listinfo/tanforum
> Listagazda:
> listsadm AT lists.kfki.hu
>






Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page