tanforum - Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol

  • From: "Katalin Munkacsy Dr" <katalin.munkacsy AT gmail.com>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol
  • Date: Sun, 2 Dec 2007 15:26:32 +0100

Kedves Kollégák!

Szerintem a tantervek csökkentésének nem célja, hanem kellemetlen
következménye az általános műveltség csökkenése. Az ezzel ellentétes
feltételezés tényként való közlése szerintem máris a politikai
küzdelmek terére vezet.
Tudom, vannak tanárok, akik a nehéz matematikai, fizikai, kémiai
összefüggésekre meg tudják tanítani a diákokat.
Én most más oldalról közelítem meg ugyanezt. Vannak a tanárok, akik
megértik, hogy a nehéz családi körülmények között felnövekedő, nem
egészen egészséges gyerekeket sokkal kevésbé lehet terhelni, mint
ebből a szempontból szerencsésebb elődeiket.
És köztük vannak kíváló tanárok, akik, miközben keveset követelnek, az
arra alkalmasaknak meg tudják mutatni, merre érdemes tájékozódni.
Inkább az ő, vagyis a jók önállóságára számítanak, az ő kötelezőn
túlmenő érdeklődésükre. És többet foglalkoznak azokkal, akiknek nagyon
nehéz megtanulni még a kevesebb tananyagot is. Pontosabban
megpróbálják a figyelmüket, idejüket úgy beosztani, hogy azok, akik
legjobban rászorulnak az iskola támogatására, megkapják a törődésnek
az egy főre - igazságosan - jutó hányadát.
Ez a változás kétségtelen, hogy hátrányt jelent a jó képességű és
lusta tanulóknak, mert csökken az iskolai nyomás, és ők a jó eszükkel
ezt ki tudják használni. Azt hiszem, ezt a hátrányt csökkenteni
lehetne, ha sikerülne megtanítani a diákok élmezőnyének, hogy az
érvényesüléshez nem elég, ha jól megoldják a kötelező feladatokat,
szükség van a belátásukra, önfegyelmükre, előrelátásukra, a belőlük
kiinduló aktivitásra.
Nem gondolom, hogy egy ilyen átrendeződés pozitív változást, fejlődést
jelent, de talán erre vezet az út kifelé a válságból.

Üdvözlettel Munkácsy Kati