tanforum - Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol

  • From: "Benk� L�szl�" <lbenko AT enternet.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] cikk a kerettanterv modositasrol
  • Date: Sun, 2 Dec 2007 18:55:15 +0100

From: "Katalin Munkacsy Dr"
<katalin.munkacsy AT gmail.com>
To:
<tanforum AT lists.kfki.hu>
Sent: Sunday, December 02, 2007 3:26 PM

> Kedves Kollégák!
>
> Szerintem a tantervek csökkentésének nem célja, hanem kellemetlen
> következménye az általános mûveltség csökkenése. Az ezzel ellentétes
> feltételezés tényként való közlése szerintem máris a politikai
> küzdelmek terére vezet.
> Tudom, vannak tanárok, akik a nehéz matematikai, fizikai, kémiai
> összefüggésekre meg tudják tanítani a diákokat.
> Én most más oldalról közelítem meg ugyanezt. Vannak a tanárok, akik
> megértik, hogy a nehéz családi körülmények között felnövekedõ, nem
> egészen egészséges gyerekeket sokkal kevésbé lehet terhelni, mint
> [...]

A fentiekkel - alapos meggondolás után, - egyetértek. A megvalósítása
viszont, meglehetõsen problematikus, két okból. (Nagyon is sajnos!)
Egyrészt, ehhez nagyon felkészült, és "igazi" pedagógusokra van feltétlen
szükség, másrészt, szinte lehetetlen egy olyan osztályban megvalósítani,
ahova igen jó képességû, és nagyon gyenge diák(ok) is együtt járnak. Ezért
gondolom azt, hogy az osztályok összeállításánál is eleve erre figyelemmel
kellene lenni.
Valaha, felteszem, hogy bizonyos értelemben ezért választották szét a humán
érdeklõdésû és a reál érdeklõdésû diákokat. Arra gondolok, hogy ha a
diákokat eleve az érdeklõdési körük ÉS a képességük szerint is "osztályozva"
(Nem megkülönböztetve!!!) jönnének létre úgy az alsó tagozatokban, mint
fõleg a középiskolákban az osztályok, talán valamivel nagyobb lehetõség
lenne. Hiszen, ma már a tudományokra is igaz, hogy még szakáganként is
akkora a diferenciálódás, hogy egy ember képtelen az egész ágat átlátni
teljes mélységében. Hogy követelhetnénk meg akkor ezt egy diáktól?
Az igaz, hogy az alsótagozatos iskolák fõ célja a továbbtanuláshoz -
középiskolai szinthez - szükséges ismeretek megtanítása, ez logikus is,
természetes is, helyes is. De azért itt egy szóra azért álljunk meg. Mert
egy dolog a továbbtanuláshoz szükséges anyag, és egy egészen más - bár hozzá
szorosan kapcsolódó! - kérdés az általános mûveltség. Legalább is, én így
gondolom, mivel találkoztam életem folyamán nem is egy emberrel, akinek
adott szintû ismerete, tudása kiemelkedõ volt, ugyanakkor pedig az általános
mûveltsége pedig - bármennyire is elképesztõnek tûnik! - csapnivaló szinten
rekedt meg. De találkoztam szép számmal ennek éppen az ellentétével is.
Felmerült bennem egy kérdés. Feltétlen az iskola feladata az általános
mûveltség terjesztése, "beleverése" a diák fejébe? Hiszen, azért valamit a
családnak is "illene" a gyerekkel foglalkozni. De ezt abba is hagyom, mert
túl messzire vezetne.
Az eredeti levélre és konkrétan válaszolva, az tény, hogy alaposan,
részletesen meggondolandó, miként lehet mihamarabb, és minél jobban
megvalósítani. Ezt viszont nekünk, és nem "magasabb" szinten kell
megvalósítani. Végeredményben, vállalás, és akarat kérdése. Ha ez a kettõ
létezõ, és megszülethet az egyetértés is, az sokat lendíthetne a dolgon. Ez
pedig igen fontos, hiszen a jövõ nemzedékrõl van szó!
Benkõ László.