tanforum - [Tf] Re: ajanlas - de a vita nem errol szol

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Re: ajanlas - de a vita nem errol szol

  • From: "Mendly Lajos" <mendlyla AT freemail.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Tf] Re: ajanlas - de a vita nem errol szol
  • Date: Fri, 21 Jan 2005 14:46:15 +0100

-----Ursprüngliche Nachricht-----
Message: 3
Date: Fri, 21 Jan 2005 11:21:21 +0100
From: riki a programozo
<riki AT programozo.hu>
Subject: [Tf] Re: ajanlas
To:
tanforum AT sunserv.kfki.hu

Kedves Riki!

Visszatéro elemeket vélek felfedezni érvelésedben, egyáltalán a történelmrol
(maradjunk egy szukebb témánál) való gondolkodásodban. Ezekkel az epiteton
ornasokkal kapcsolatban az a véleményem (s talán nem csupán én gondolom így,
a vitát felidézve), hogy egy alapavetoen szakmai vitát, amely azonoban igen
érzékeny területet érint, amelynek máig ható családi vonatkozásai vannak, s
amelyrol a nehézségek ellenére magas színvonalú, a megfogalmazás
pontosságára törekvo, a kölcsönös (?) érzékenységeket figyelembe venni
kívánó vita folyt, nos ezt a vitát a te sarkos és jobbára általánosító
megjegyzéseid lerángatják egy pártpolitikai acsarkodás szintjére.
Ez azután a) a hozzászólók legalábbis egy részének elveszi a kedvét a
további reagálástól (az én kedvemet a jan. eleji vita kapcsán mindenesetre
elvette),
b) ha pedig valaki ezt szóvá teszi, kikéred magadnak, nem érted, mirol
beszélnek azok, akik azt mondják, hogy az általad használt érvelés a MIÉP
retorikájának része.

(A múltkori vitában a magam részérol tévesen a legnagyobb ellenzéki párthoz
kötöttem ezt az érvrendszert. Azóta megnéztem több állásfoglalásukat, és
ezúton kérek elnézést: valóban, a jelenlegi parlamenti ellenzéki pártok nem
használnak olyan kitételeket és címkéket, mint pl. te vagy pl. a MIÉP.)

Nos, ha megengeded, beidézem a MIÉP Ifjúsági tagozatának álláspontjának egy
rövid részletét a felszabadulás-megszállás kérdésében: (A teljs
állásfoglalás: http://www.miep.hu/It/allasfoglalasok/20040214.htm )

felszabadulásáról és a gyűlölet felett aratott győzelemről beszél. A
történelmi múlttal való hiteles szembenézés és a tisztánlátás érdekében meg
tömegét, a földjüktől, tulajdonuktól, emberi méltóságuktól megfosztott,
kitelepített, börtönben kínzott, megölt emberek ezreit, valóban
>felszabadulásként élték meg az 1945. február 13. utáni időket?
hanem a legteljesebb mértékben megszállás volt.
utódpártjának, az MSZMP-s múltjától szabadulni nem tudó MSZP hű szolgái
kormányozzák Magyarországot, most a globalizmus >szolgálatában teljesítenek
feladatot.

Már ebben a néhány mondatban is elég sok elem található, amelyeket a te
érvelési technikádban is felfedezni vélek:
a) a cimkézés: "hu szolgák", "globalizmus szolgálatában", ill. nálad:
"ideológiailag torzított anyag a tankönyvekben", a "jobbos" ideologiát
országosan "manipulativ módszerekkel" direkt büdösítették, bemocskolták"
[ezt nem is nagyon értem: kik, mikor, mivel, hogyan?]

b) össze nem tartozó, de legalábbis egymástól különbözo elemek gátlástalan
összemosása: MKP = MSZMP = MSZP = balliberalizmus = globalizácó
(nemzetellenes) szolgái. Nálad: marxizmus=ateizmus ; a sztahanovisták mint a
történelem hosei a mai történelemkönyvek szemléletére vonatkoztatva
(egyébként, amennyire tudom, Knausz Imre foglalkozott tankönyvtörténeti
kutatással is, talán tole kellene ezt megkérdezni)

c) küldetéstudat, patetikus retorika, ellenséges közegben való lét érzése:
"ki kell mondanunk", "hamis és félrevezeto". Nálad: "mindannyian tudjuk",
"csak nagy sokára fog az általam képviselt vélemény elterjedni"

d) az elemek egyoldalú csoportosítása: a szovjet hadsereg és a 3 évvel
késobbi kommunista módszerek embertelensége és szörnyusége szerepel; pl. a
legsúlyosabb harcok idején is a zsidókat Dunában lövo, az ország vagyonát
elpusztító, Németországba szállító nyilasok "vértol és mocsoktól részegen"
zajló regnálásáról nincs szó. Nálad pl. az üldözött, a zaklatások ellenére
is esküjéhez híven dolgozó papok alkotta képet nyilván árnyalná egy kicsit,
ha a kollaboráns békepapokról, a kommunista állammal együttmuködo egyházi
vezetokrol is szó esnék.

Az Imre által idézett cikk szerintem nem errol szólt, mint ahogy az o
vitacikke sem a Történelemtanárok Egyletének honlapján. Arról kezdodott
(volna?) egy tisztázó és tartalmas vita, hogy pl. mi is a történelemtanítás
célja, hogy változott ez az idoben, hogyan tudunk ma érvényes válaszokat
keresni stb. Én nagyon remélem, hogy ez a vita valóban elkezdodik.

Leveled tartalmi mondanivalója kapcsán is lenne egy sor megjegyzésem,
amelyekrol valóban érdems lenne eszmét cserélni, de mielott ez elkezdodne,
fontosnak tartanám a módszerek és a célok tisztázását.

Elnézést a hosszú levélért, rövidebb terjedelemben nem megy (már így is
húztam egy csomót).

Üdv:

Mendly Lajos
mendlyla AT freemail.hu