tanforum - Re: [Tf] 13.havi fizetés

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] 13.havi fizetés

  • From: "Ladanyi Gusztav" <gusty AT ladanyi.com>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] 13.havi fizetés
  • Date: Tue, 11 Jan 2005 09:35:04 +0100

Amiota a 13. havi fizetes letezik, azt mindig vagy az aktualis ev
decembereben, vagy a kovetkezo ev januarjaban kaptuk meg.

Törvény szerint jan. 15-ig kellett kifizetni (az adóév miatt)

Iden annyi a valtozas, hogy kizarolag januarban fizetheto ki, es csak
annak, aki 2005. januar 1-en meg az intezmeny alkalmazasaban van.

A pontos szöveg:

68. § A közalkalmazott minden naptári évben - külön juttatásként - egyhavi
illetményére jogosult, amennyiben január 1-jén közalkalmazotti jogviszonyban
áll. A juttatás kifizetésérol január 16-án - amennyiben ez szombatra vagy
vasárnapra esik, akkor az ezt követo elso munkanapon - kell rendelkezni. A
juttatás mértékének alapja a január hónapra irányadó illetmény.

Ami lényeg, hogy a juttatás jár, ha jan. 1-én él a jogviszony. Ez fura, mert
elvileg annak is jár, aki dec. 31-én lép be, és jan. 2-án felmond. :-)

Viszont ami ebben érdekes, hogy így tulajdonképpen eltörölték a 2004. évi
13. havi bért. Nem hallottam, hogy a szakszervezetek

hangosan tiltakoztak volna.

AZON lehet vitatkozni, hogy ez utobbi jogos-e vagy sem, hiszen aki pl.
december 31-evel ment nyugdijba, vagy valtott munkahelyet ugyanugy
vegigdolgozta az evet,

Nem jogos, mert az új változat 2004 február 1-től lépett érvénybe, tehát már
úgy dolgozta végig az évet, hogy a
régi szabályok nem éltek. (Február 1-ig meg ugye nem tudta összeszedni a
minimális 6 hónapot.)

de az, hogy a most januarban kifizett osszeg _melyik evre_ vonatkozik
szerintem senkit nem erint.

Mindenkit érint, ez a 2005-ös 13. havi, 2005-ös adózással.

Ez az egesz nem volt mas, mint egy koltsegvetesi trukk, aminek a
segitsegevel sikerult a 2004. evi budzsebol kihuzni ezt a tetelt es igy
javitani a hianyt. De mivel nem a mi zsebunkbol huztak ki, hagyjuk ezt meg
vitatkoznivalonak a politikusoknak.

De bizony. Lenyelték a 2004-es 13. havit. S ezt kéne megtámadni.

Rendben, a régi szabályok szerint nem jár, mert utalag fizették, s
februártól megszünt.
Ez sem korrekt.

De, a törvény így szól:

68. § A közalkalmazott minden naptári évben - külön juttatásként - egyhavi
illetményére jogosult, amennyiben január 1-jén közalkalmazotti jogviszonyban
áll.

Erre hivatkozva viszont lehetne kérni a 2004-es 13.havi kifizetését
mindenkinek, aki 2004 január 1-én közalkalmazott volt. Igaz, a törvény csak
február 1-én

lépett életbe, viszont a juttatás naptári évre jár. Lehet, hogy jogilag nem
lehetne nem lehetne nyerni, de teljesen egyértelmű, hogy erkölcstelen amit

csináltak, hiszen 2004-re gyakorlatilag elvonták a 13.havi illetményt. Na
ennyi maradt mára a híres 50%-ból.

Ilyenkor hol vannak a szakszervezetek?

gusty