tanforum - [Tf] Az egyházi iskolákról kicsit komolyabban.

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Az egyházi iskolákról kicsit komolyabban.

  • From: Barkó József <azahar AT freemail.hu>
  • To: <tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Tf] Az egyházi iskolákról kicsit komolyabban.
  • Date: Fri, 3 Dec 2004 17:40:17 +0100

T. riki!

Miért finnanszírozzon a költségvetés
> párhuzamosan két intézményt, amikor egy is eltudná látni ugyanazt a
> feladatot ?

>Ezek szerint te úgy gondolod, hogy mind az Egyházi mind az Állami
intézményben
>csak 50% körüli a kihasználtság, tehát Az egyházi gimi összes tanulóját
>egycsapásra át tudná venni a település állami gimnáziuma... NEVETSÉGES!
>- Nem akartalak megbántani! Lehetsz más meggyozodésu mint én, de remélem
ezt a
>fenti mondatodat csak véletlenül írtad le.

- Hát a nagy jóillatú szitu az, hogy bizony a piszkos üzletrol van szó. Nem
mondják ki nyíltan, de belekényszerítik az iskolákat legyen az akár állami,
vagy egyházi a megszunésbe. Itt a nyakunkra játszanak. Persze nem azokról a
gimikrol van szó, amelyeket a szerzetesrendek a két háború között
megtarthattak.
Egyébbként ezek a tanítórendek úgy hiányoznak a közoktatásból, mint a falat
kenyér.Ezekbe, ha teljesen költségtérítésesek lesznek is. mindig lesz elég
jelentkezo. Mondjuk a szegény gyerek legfeljebb a portásfülkéig fog majd
eljutni.
A rejtett cél különben errol szól: Annyi egyházi és alapítványi iskola van,
hogy a kormányzat szerint kevesebb is elég, csak nem merik oszintén kimondani
mit akarnak.
Az egyházi iskolákban az igazi pluszt egyébbként a legalább jelentos részben
szerzetestanárok
által vitt oktatási intézmények jelentik.
Nem hiába van notlenségi fogadalmuk. A gyerekekkel sokal alaposabban tud
foglalkozni egy olyan
pedagógus akár tanítási idon kívül is, akit nem köt a család fenntartásának
gondja.
Sohasem a hétköznapi hitgyakorlás volt a lényeg, arra ott van a vallásóra.
A tanulókkal való többlet törodés, a keresztény szellemu közösség
összekovácsolása az igazi plusz.
Ideológiai szempontból pedig igenis kell avilágnézeti elkötelezettség.
"A kamaszodó gyermeknek jóformán mindegy, hogy marxitsa vagy keresztény
világnézetu
emberek oktatják, a lényeg az,hogy a pedagógusnak legyen megvallott
világképe. A
világnézeti semlegesség az igazi veszély, mert lélelben üres embereket nevel"
- írja egyik könyvében Barsi Balázs ferences tanár.
Egy keresztény intézmény tehát nem a kereszttol lesz az, hanem a hitüket
mindennap
megélo tanárok munkájától. Ennek a munkának pedig a keresztény világnézet
közvetítése, és nem ráeroszakolása mellett alapfeltétele az alaposság.
Tehát annak idején például egy ferences diák több marxizmust tanult,
mint az állami iskola diákjai. Így szerencséd van, hogy az állami padot
koptattad, a Toke
helyett, és más marxista alapmuvek helyett megúsztad néhány brossúrával.
Azoktatásban nem szabad elhalgatni az ellenkezo véleményen lévok álláspontját
sem. Ha az
egyházi intézmény eszt teszi, már veheti is le a keresztet, mert az attól
kezdve csak porfogó.