tanforum - Re: [Tf] Modusz

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Modusz

  • From: Szalayné Tahy Zsuzsanna <sztzs AT infokatedra.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: Re: [Tf] Modusz
  • Date: Thu, 3 Jun 2004 19:28:51 +0200 (CEST)

Koncz Endre
<Koncz AT tig.sulinet.hu>
írta:

> T. Lista!
>
> Szakmai kerdesem a kovetkezo:
> Egy szamsokasagban mi a modusz, ha
> a, nincs ket egyenlo koztuk
> /3 5 1 4/

> b, vannak egyenlok, de tobb is ugyanannyiszor fordul elo
> /1 3 5 3 6 1 7/
> Vagy ilyenkor nincs (ertelme) modusz(rol beszelni)?
> A 9-es tankonyvben a definicio benne van, de
> nem utal semmire, hogy a fenti esetekben mit kell
> erteni alatta (ha egyaltalan letezik ilyenkor is e fogalom)
>
> Igazan nem az erdekelne, hogy ki, hogy valaszolna' meg
> [...]

Nem szakmai, de lehet, hogy van valami alapja:
AZ Excel Módusz függvénye definíció szerint #Hiányzik értéket ad, ha
mindenből csak 1 van. (azaz
ilyenkor nem definiált)
Amennyiben ugyanannyiszor fordulnak elő az értékek, akkor azt adja meg
móduszként, ami a
sorban előbb szerepel először.
pl: 1551 esetén 1; 5151 esetén 5; 5511 esetén 5, 1155 esetén 1.
Átrendezésokr az érték változik.

Matematika tanárként (és úgy hogy én sem láttam erre igazi forrást) el tudom
képzelni, hogy
nincs világméretű szabványként meghatározva. A "természetes szám-e a 0"
hasonló kérdés volt
egy időben - és nem tudom, hogy csak nálunk, vagy világviszonylatban
tanítják-e azt, hogy nem.
(a 0-nak a 0. hatványát sem deffiniálják, mert két egyenrangú definíció
lehet, és az elfajult
háromszög sem indig háromszög...)

Szalayné Tahy Zsuzsa
sztzs AT infokatedra.hu