tanforum - [Tf] VII. ecloga, ahol volt

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] VII. ecloga, ahol volt

  • From: Szalayne Tahy Zsuzsa <sztzs AT aeg.c3.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] VII. ecloga, ahol volt
  • Date: Fri May 17 09:12:01 2002

Tisztelt kollegak!

Sokat hallottam, hogy ez a mu hianyzott az egyik konyvbol. (Sajat lanyom
is ilyen konyvbol erettsegizett - iden). Azonban nekem, mint felugyelo
tanarnak egy masik problemaval kellett megkuzdenem:
A nalunk hasznalt konyvben (Mohacsy) a kerdeses mu altalaban 5 verszakos
volt, mig nehany diaknal 6 versszakos. Pontosabban: a diakok tobbsegenel
ugy tunik, az elso ket versszak egyben szerepelt. Ebbol kovetkezoen az
elso (13 soros) "versszak" utan a kovetkezo 5, majd lapozas utan ujabb 5
sor, amit nehanyan szinten osszevont verszszakkent kezeltek, mig az
egyik bizonytalan diak meg nem kerdezte tolem (lehet ilyenkor
valaszolni?).
Ekkor javasoltam annak a 15 diaknak, akire felugyeltem, hogy ne
versszakra, hanem verssorra hivatkozzanak. Azonban ez orszagosan nem
lesz altalanos. Miutan ezt a dolgozatot kozpontilag ujra javitjak, a
masodik javito tanar mar nem tud utana jarni, ki milyen kony alapjan
dolgozott, igy erdekes lesz, mit jelent majd szamara egy "A harmadik
verszakban..." jellegu hivatkozas.

Raadasul az 5 versszakos valtozat 1. soraban "szo:gedro't" kifejezes
szerepel, ami lehet, hogy inkabb "szo:gesdro't" kellene, hogy legyen, de
mivel a versnek ritmusa is van, nem egy diak tracheust es tarsait
keresve kimasolta ezt a sort is. Ilyenkor betuszerint kell masolni. A
"s"-t beirja, vagy ne? Hasonlo problemajuk volt a kesobb szereplo
"nyo:szo:rg" szoval, miutan eleg gyanus a szoveg hitelessege, lehet hogy
ez inkabb "nyo:szo:ro:g"? itt mar a vers ritmus kepe is valtozik e kis
elterestol.

(Szerintem jobban jartak azok, akiknek hianyzott ez a vers, mert
megkaptak fenymasolva, es azt mellekelhettek. Tovabba be kellene
vezetni, hogy a magyar erettsegihez, ha mar sajat szoveggyujtemeny
hasznalhato, fel kelljen tuntetni a felhasznalt irodalmat - cim, kiado,
kiadas eve, oldal)

--
Szalayne Tahy Zsuzsa

sztzs AT aeg.c3.hu