tanforum - Re: [Tf] vedekezzunk a virusok ellen!

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] vedekezzunk a virusok ellen!

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] vedekezzunk a virusok ellen!
  • Date: Sun Apr 28 07:42:00 2002

Üdvözletem!

Zimanyi Magdolna irta 27 Apr 2002, 9:46 keltezesu "[Tf]
vedekezzunk a virusok ellen!" targyu leveleben:

> Azert teszem ezt szova ezen a listan, mert a tucatnyi virusgyanus
> level kozott rendszeresen van 2-4 olyan level, amely sulinet cimrol
> erkezik, espedig tobbseguk (...)

Es ezt, azaz hogy a vírus honnan érkezik, honnan lehet tudni?
Nem kötözködésbõl kérdezem, csupán csak azért mert tudtommal
éppen a legutóbb legaktívabb vírusok olyan új trükköket
használnak, mint pl. a levél fejlécének, többek között a feladónak
is a hamisítása. Azaz kérdéses megállapítani, honan jött a
fertõzés. Innen kezdve pedig fikció ezt vagy azt akár közvetve is
fertõzõ levelek terjesztésének gyanújába keverni...

> cimekrol, tehat, ha jol ertem, rendszergazdai postaladakbol.

Ismét csak elnézést a megjegyzésért, de a sulixxx NEM
rendszargazdai postaláda, hanem a Sulinet végpont
adminisztrációs postaládája. (A különbség nem nagy -- sajnos sok
rendszergazda használja a sulixxx-t levelezésre, pedig IMO
eredetileg az arra lett kitalálva, hogy a rendszerüzemeltetõk
minden sulinet végpontot elérjenek E-mail útján, ha kell... Mindez
nem e thread targya..)

> Virusvedelmi rendszerunk a visszautasitott levelekrol egy ertesito
> levelet is kuld a felado postafioknak. Tehat attol tartok, hogy
> ezeknek a postafiokoknak a gazdai talan nem olvassak bejovo
> leveleiket, kulonben mar tettek volna valamit a virusok ellen.

Én is kaptam ilyet, pedig: a) a suli115-t a 4 évvel ezelõtti átadást
követõ elsõ napot nem számítva ha jól emlékszem, írásra soha
nem is használtam illetve b) van mûködõ vírusvédelmi rendszerünk
melnyek adatbázisát frissítjük és e vírusvédelem eddig a fertõzést
szépen lokalizalta, amikor kellett! Mindez persze nem jelenti,
tõlünk nem mehetett ki fertõzés, ám a valószínûségét erõsen
csökkenti. Mégis -- visszakanyarodva a bekezdés elején
említetthez -- én (a suli115) is kapott ilyen figyelmeztetõ levelet...
(Lásd még elsõ bekezdés, hamisított fejlécek...)

> Mindebbol az a tanulsag, hogy jo volna nagyobb figyelmet forditani a
> virusvedelemre, es a rendszergazdai postaladakra.

A vírusvédelemrõl: az elsõ (!) Velencei rendszergazda táborban a
Sulinet üzemeltetõi közül valaki (nem vagyok biztos az ott
jelenlevõk közül ki volt, így nem akarok név említésével gyanusítani
senkit!) expressis verbis elmondta augusztusban, hogy a
vírusvédelmi szoftvereket a Sulinet központilag tavasszal (sic!)
megvette, õsszel pedig kijuttatja az iskolákba... Ez 2000
augusztusa volt... Azóta semi nem történt, a licence-k lejártak, a
pénzt amit erre költöttek, egyszerûen kidobták! Tudom, a vírusvé
hogy egy iskola önerõbõl megoldja (anyagilag nem megoldhatatlan
teher!), midnesetre a központi megoldáshoz ez is érdekes adalék!

Kiss Károly irta 27 Apr 2002, 12:31 keltezesu "Re: [Tf]
vedekezzunk a virusok elle" targyu leveleben:

> Koszonettel venném, ha leirnatok, hogy az utobbi hetekben honnan kaptatok
> virusos leveleket, a biztonsag kedveert atmenetileg letiltatom oket!

Mindez jogod (letiltás), ám érdemes elgondolkodni azon, _valóban_
honnan jönnek ezek a vírusos levelek?

> Tekintettel arra, hogy az utobbi ket ev legelterjedtebb e-mail fergei
> szinte kivetel nelkul a windows es az outlook veleszuletett benasagait
> hasznaljak ki, ezert pl. en ugy szoktam windowst installalni, hogy a
> cimjegyzek es az outlook installalasat letiltom, a scripting hostot is
> letiltom, es az ismert fajltipusok megjelenitesenek elrejteset (ami
> szamomra mind a mai napig megfejthetetjen szandeku marhasag) is
> letiltom. Ezek utan fel lehet tenni egy normalis levelezo programot.

Tökéletesen egyetértek. MIndezzel a baj lehetõségét minimalizálni
lehet -- kizárni egészen nem!

> Sajnos a virusuldozo programok nem jelentenek valos vedelmet, mert az
> ujabb fergek orak alatt elterjednek a vilagon, es ezek kozott olyan is
> akad, amelyik leirtja a viruskeresoket.

Ez így igaz, ám a fõnökömnek nem így adnám elõ: a vírusüldözõ
programok igenis fontos részei az iskola informatikai rendszerének
-- erre az iskolának, ha már a Sulinet keretében erre csak pénzt
költöttek [dobtak ki az ablakon], de haszna semi sem lett --
magamagának is kell költenie, ám egyfelõl adatbázis frissítés
nélkül nem ér semmit a dolog, másfelõl a megfelelõ
rendszerkarbantartás nálkül semmit sem ér a dolog; és a
rendszerkarbantartás ezestben fontos mozzanatként a
felhasználók állandó tájékoztatását is magába foglalja! Szóval: a
védelem valós, de önmagában nem 100%-os...

> A fent leirt modon telepitett windows biztonsaga meg mindig messze
> elmarad egy alapertelmezett beallitasokkal telepitett linux biztonsaga
> mogott

Biztosan igaz, án a felhasználók zöme csak Windows illtve
Windows alatt mûködõ programokat akar/tud használni, tehát
meglátásom szerint ma egy magyar (közép)iskolában nem reális
célkitûzés a Win és a Win alatti felhasználói programok (teljes)
kizárása... (Talán az Outlook és kistestvére, az Outlook Express
az, aminek a "kilövése" reális cél lehet :))))

> tovabba egyre inkabb teljesul az az allapot, hogy linux ala is
> van sok minden ami kell (magyarul is, raadasul olcsobban)

Továbbá ami ingyenes, ráadásul ezesetben jobb is; pl. a StarOffice
szövegszerkesztõje vagy táblázatkezelõje például logikusabban
felépített... De erre rászoktatni valakit, aki a számítógépbõl csak a
böngészõt és a Word-öt ismeri, szerintem többb mint nehéz... (A
diák az más, az gyakran azt ismeri amit itt tanul... :)))

(Elnézést, hogy hosszúra sikeredett...)

--
Üdvözlettel: Dorozsmai Károly
kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu