tanforum - [Tf] Minoség-Biztos-Irtó Világtalan Nevelo (ellen) Állást Keresek

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Minoség-Biztos-Irtó Világtalan Nevelo (ellen) Állást Keresek

  • From: "Lazsadi, Sandor" <net706 AT matavnet.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu, tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Minoség-Biztos-Irtó Világtalan Nevelo (ellen) Állást Keresek
  • Date: Fri Jan 11 19:52:01 2002

AZ A'LLAMIGAZGATA'SI BIKKFANYELV várható alkonyán
feltenném kérdéseimet és SEGE'LYkiálltásimat...

(1) Lehet-é hogy a lélek a lélegzettol van?
(2) Vajon, ha alszunk, akkor is lélegzünk-e?
(3) Beszédünket az emberek közös munkája (vadászat, vészjelzés, csel)
teremtette-é, vagy a természet
megismerése? Másképpen: kell-e beszélni a bányabeli szénnel, hogy kijöjjön a
felszínre, vagy elég az anyósunkat bemutatni? És a búzatáblával, hogy
elmenjen a raktárba?
(4) Értelem + Érzelem = Szellem + Szerelem = Tudat + Tudattalan = Én + NemÉn
= Lélek? (a magyar
"lélektan" terminusz technikuss felelos képviseloje a görögök nyelvén:
pszichologia)
(5) Lélegzem, lelkem, angyalom. Hát neked van-e még lelked?...
(6) Mit érthetett Ady Endre (valami bolond ember a múlt század elejérol,
tudod, az a gülüszemu akinek a régi ötkilós bankón virított az ábrázatja...)
a "Kipányvázták a Lelkem" címu versével? Hisz nem is vót annak lelke! Az
O"szirózsás Kap-Ital-izmus láncos Kutyája vót a'
Tényleg???
Nem, Hát!...Vagy, MégIs...?
Mivelhogy olyan oszintéknek tunnek a nyilatkozatok, megpróbálok hát valami
idevágót kipötyögni Pauler Ákos "Lélektan" címu, (A lelki élet egysége és
szerkezete) alcímu, 1932. évi eloadásából. Ezt jegyezték fel tanítványai a
6. oldaltól kezdve:

"Két fogalmat kell eloször is tisztáznunk, a lelki élet és az egység
fogalmát; mit értünk lelki élet alatt és mit jelent az egység fogalma a
pszichológiában?
I. Vajon miként választhatjuk el azt, amit lelki valóságnak nevezünk
attól, ami nem lelki valóság? Tudjuk, hogy a lelki valóságtól
megkülönböztetjük az u.n. külso valóságot. Kérdésünket még szabatosabban is
megfogalmazhatjuk: - Vajon mik a sajátos tulajdonságai annak, amit lelki
valóságnak nevezünk szemben a külso, testi valósággal? Az elso mozzanat,
amit megkülönböztetésünkben ki kell emelnünk, a következo: A lelki élet
adottságai, a gondolatok, képzeletek, akaratok, törekvések, hangulatok,
érzelmek stb. mindig EGYÉNIEK. Mindig valakinek, egy bizonyos személynek
vannak érzetei, törekvései stb. Tehát az, amit lelki valóságnak nevezünk,
mindig EGY SZUBJEKTUMHOZ VAN KÖTVE. Ez azt jelenti, hogy csak olyan
érzelmek, indulatok stb. vannak a valóságban, amelyek egy konkrét ember
érzelmei, indulatai. Ami köré csoportosul a lelki valóság, azt ÉNNEK
nevezzük. Nincsen lelki valóság, amely ne tartozna valami énhez, alanyhoz.
Pl. tudom, hogy mostani gondolataim AZ ÉN GONDOLATAIM. Ha megbomlik a lelki
élet egysége (mint pl. a schizophreniaban), akkor eltunik lelki életünk
valóságában mindig elemi egyszerüséggel adott alapveto élménye is, az ÉN
tudata. A lelki élet szerkezetére jellemzo annak KONCENTRIKUS MIVOLTA:
mindig egy centrum körül kristályosodik ki. E vonáshoz tartozik a lelki élet
legjellemzobb tulajdonsága, hogy az CSAK EGYÉNILEG ÉLHETO ÁT. Pl. hogy én
most mit élek át, kivülem senki sem élheti át és lelki élményemhez hozzá nem
férhet. Más személynek a gondolatát stb. csak kombinációval állapithatom meg
vagy találhatom ki annak magatartásából és viselkedésébol, de tudni nem
tudom. A LELKI VALÓSÁG CSAK BELÜLROL ISMERHETO MEG. INNEN VAN AZ, HOGY
MINDEN EMBERNEK CSAK ANNYIBAN VAN FOGALMA A LELKI ÉLETROL, ANNAK
GAZDAGSÁGÁRÓL, AMENNYIBEN AZT ÁTÉLI. Pl. az amuzikális embernek nincs
fogalma arról, hogy mi a zenei szépség; egy ember, akinek nincsen önérzete,
annak sejtelme sincs arról, hogy mi az önérték tudatának érzülete.
Példáinkkal rávilágítottunk arra, hogy minden élmény csak belso adottság
utján juthat tudomásunkra. Egy önzo ember másoknál is csak önzést hajlandó
elismerni. Szerencsére a normális embernél megvannak az erkölcsi élmények,
amelyeket nevelés útján tudatos, értékigénylo magatartássá fejleszthetünk.
Az
erkölcsileg színvak gyermekeket csak dresszírozni, idomítani lehet;
felvétethetünk velük bizonyos szokásokat, de minden ráhatás csak abban
állhat, hogy az illeto fedezi fel a bizonyos magatartást kívánó
adottságokat. Amennyi világosságot az ember önmagában bir, annyit láthat meg
a valóságban. - E ponton vissza kell kanyarodnunk problémánkhoz, A TESTI ÉS
A LELKI VALÓSÁG MEGKÜLÖNBÖZTETÉSÉHEZ.[...]
[...]
...A lelki valóság IDÖBEN van, TART egy bizonyos ideig. Pl. érzelmünk
egy bizonyos ideig tart; a gondolkodás, az asszociáció ideje mérheto.
Megállapíthatjuk, hogy az idoben és térben adott anyagi valósággal szemben a
lelki valóság csak idoben van. [...]"
Akit igazán érdekel a használható magyar anyanyelvu, eurázsiai
kitekintésu, nagyobbrészt hihetetlenül korszeru oktatás-lélektan, az
Karácsony Sándor: "A NEVELÉSTUDOMÁNY TÁRSAS-LÉLEKTANI ALAPJAI" -val vagy "A
MAGYAR ÉSZJÁRÁS" -ával kezdi a keresgélést. Pár éve én is így kezdtem. El is
jutottam odáig hogy mindenhonnan kirugdosnak csak mert tisztel és kedvel a
tanuló. Némelyik 7-8 méterrol elore köszön. Kezdetben ezt természetesnek
tartottam. Idovel azonban rá kellett jönnöm, hogy ez vétek a formális
hivatalnok ("osztály vigyázz") szemében. Innentol mindig megbeszélem
tanítványaimmal hogy tetszésnyilvánításaikat fogják vissza, és ne
köszönjenek túl hangosan, vagy látványosan mert az nekem árt. A jelenlegi
játék szerint, szinre gyülölniük kell, mert ezt szeretik a pályabirák. Ezt
az undorító OTémát most (még) nem fejtem ki. Mai lélek-zen-vételnek ennyi is
bo"ven ele'g.
Általam ismert és sokra tartott egyéb irodalom (Vigyázat! Eretnekség!
Lelkileg kiskorúaknak nem ajánlott! A hivatalos tudatipar, médialelkészek,
kommunikátorok vagy moderátorok büntetik! Jogcím: "A tudás az élet
megrontója!"):
- Robert F. Biehler és Jack Snowman: "Psychology Applied to Teaching", Fifth
Edition, kiadó: Houghton Mifflin, Boston, 1986;
- Edmund V. Sullivan: "Critical Psychology and Pedagogy (Interpretation of
the Personal World)", kiadó: Bergin & Garvey Publishers, 1990;

ALULIROTTNAK (42 ÉVES MAT-FIZ TANÁR),
SU"RGO"SEN, EGY FIZIKA-MATEMATIKA-ANGOL TÁJE'KI A'LLA'S
MENTENÉ MEG A BECSÜLETÉT, Bp.-EN v KO:RNYE'KE'N .

MINDEN MEGOLDÁS ÉRDEKEL.
SIKERES KÖZVETI'TE'SE'RT PEZSGÖVEL v ÜDITÖVEL AZONNAL FIZETEK.
EGYE'B ALKUKE'PES KEDVEZMÉNY NEM KIZÁRT !!!
SZE'LHÁMOSOK KI'MÉLJENEK !

B.U.É.K. ÜDVÖZLETTEL, Szakács Sándor,
net706 AT matavnet.hu