tanforum - [Tf] Re: Természettudományok

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Re: Természettudományok

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Re: Természettudományok
  • Date: Fri Jan 4 10:07:01 2002

Udvozletem!

Kelemen Éva irta (4 Jan 2002, 9:22)
"Re: Természettudományok" targyu leveleben:

> Lehet, hogy tényleg nem a közoktatással van a baj. Szerintem
> azonban ott is. A term. tud-ok olyan gyorsan fejlõdnek, hogy ezzel a
> tankönyvírás nem tud lépést tartani.

Erõsen kétlem, hogy a természettudományos képzettség
presztizsének zuhanórepülése ennek tudható be. Egy példa: ha
valaki nem tudja fejbõl mk. 11 négyzetét, attól még nem tekintik az
illetõt bunkónak. De tévedjen csak Petõfi keresztnevét illetõen,
máris megkapja a magáét! Pedig a két tudás teljesen egyenértékû
(csak zárójelben: a reáliák talán többet tettek mindennapi életünk
elviselhetõbbé tételéért :) Ha diákokkal errõl esik szó, mindig
lelkesen szoktam ajánlani nekik a Holt költõk társasága c. remek
filmet még akkor is, ha mindez kissé a másik oldal érve lehet :)))

A természettudományok valószínûleg tényleg gyorsan fejlõdnek,
bár nem hiszem, hogy a középiskolai matematika vagy fizika illetve
kémia oktatását ez értintené. Az informatika érdekes határeset :))
Éppen utóbbi kapcsán: ami ilyen gyorsan fejlõdik, azzal a tankönyv
nem tart lépést, kérdéses a tankönyvek szerepe, használhatósága
(éppen gyors avulásuk miatt). Felvethetõ persze, a tanagyag
mennyire a napi csingi-lingit kell kövesse és mennyire az
alapelveket illetve ebbõl eredeztetõen mennyire avul el az ami a
tanagyag része, ha a tanagyag jól megválasztott tudásterületet
tartalmaz -- mindezzel együtt úgy hiszem (visszakanyarodva
eredeti feltevésemre) nem ez az, ami a természettudományos
mûveltség katasztrofális leértékelõdését okozza!

> Ezért a tankönyvek egyrészt régiek,
> másrészt maximalisták, ennek megfelelõen a tanárok vagy mindent
> megkövetelnek mindenkitõl, ami képtelenség, vagy szemezgetnek a
> tananyagból, de nem biztos, hogy a legfontosabbakat emelik ki.

A maximalizmus a legszimpatikusabb hiba :)) Igazad van:
szemezgetnek! Es ha ezt jol teszik -- lasd fentebb --, akkor az
atadott tudasanyag ha nem is idotallo (az nem nagyon lehet, bar a
25 év alatt, ami eltelt a matek erettseim ota, azt hiszem a
másodfokú egyenlet megoldóképlete sokat nem változott :))
hanem, ami ennél fontosabb: jó alap a diákban a permanens
önképzés kényszerének kialakítására!

> Az
> ismeretterjesztõ lapok szkeptikusak az áltudományok iránt, de azokat
> nagyon szûk körben olvassák. A média többi része pedig csak a
> legérdekesebb, nem biztos, hogy igaz, de izgalmas kutatásokról ad
> beszámolót.

Nagyon finoman fogalmaztál: a tömegkommunikáció zöme
egyszerû informatikai(lag) szemét, hulladék, zaj...!

--
Üdvözlettel: Dorozsmai Károly
kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu