tanforum - [Tf] Re: Természettudományok

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Re: Természettudományok

  • From: Kelemen Éva <hartay AT drotposta.hu>
  • To: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>, tanforum AT sunserv.kfki.hu, tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Re: Természettudományok
  • Date: Fri Jan 4 09:29:01 2002

"Dorozsmai Karoly"
<kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
2002.01.02. 16:04:08 +1h-kor írta:

> Üdvözletem!

> Mi? Micsodát...? És: ki az a "mi"?

> Ma divat a hiszékenység, a hülyeségben, a kuruzslásban, a
> sarlatánságban való megveszekedett, makacs hit. (Hányan
> böngésznek asztrológiát, mekkora piaca van a nagyobbnál
> nagyobb baromságokat leíró áltudományos, agykonrolltól
> földsugárzáson át ufo-isztikáig mindennel ami bizonyíthatatlan
> foglalkozó könyveknek...)
>
> Sajnos... Azt hiszem, ennek jóval messzemenőbb okai vannak,
> mint a középfokú oktatás. Nem sokat tudunk ezen változtatni...
>
> --
> [...]

Mint kételkedő humán értelmiségi, aki ráadásul nem is tanár, csak egy
tanárképző intézetben dolgozó könyvtáros, anya és nagynéni stb. írom ezt a
választ. Lehet, hogy tényleg nem a közoktatással van a baj. Szerintem azonban
ott is. A term. tud-ok olyan gyorsan fejlődnek, hogy ezzel a tankönyvírás
nem tud lépést tartani. Ezért a tankönyvek egyrészt régiek, másrészt
maximalisták, ennek megfelelően a tanárok vagy mindent megkövetelnek
mindenkitől, ami képtelenség, vagy szemezgetnek a tananyagból, de nem biztos,
hogy a legfontosabbakat emelik ki. Az ismeretterjesztő lapok szkeptikusak az
áltudományok iránt, de azokat nagyon szűk körben olvassák. A média többi
része pedig csak a legérdekesebb, nem biztos, hogy igaz, de izgalmas
kutatásokról ad beszámolót. Ember legyen a talpán, aki ebből eligazodik!
Tisztelettel a tudományok művelői és terjesztői iránt
Hartayné Kelemen Éva könyvtáros