tanforum - [Tf] megjegyzesek az eletpalyamodellhez

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] megjegyzesek az eletpalyamodellhez

  • From: "Fodor Zsolt" <fodor AT gyakg.u-szeged.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] megjegyzesek az eletpalyamodellhez
  • Date: Sat Nov 24 00:56:01 2001

Tisztelt Kollegak!
Tisztelt Miniszteriumi Illetekesek!

Olvasgatom a webes iratot. Csak-csak eszembe jut valami:
Idezet az 1.3-bol (illetmenyrendszer)
"A" verzio: A jelenlegi F es G fizetesi osztaly atalakitasa ...
Hogy a csudaban lehet, hogy most H-ban vagyok? Nem csak en, minden
ismerosom H-ban van. En tudom rosszul, vagy az OM-ben nincsenek tisztaban
a fizetesi osztalyokkal. Szerintem a foiskolai alapban F, az egyetemi alapban
H (szakvizsgaval? lehet tovabblepni a G es az I iranyaban)

Innen latszik, hogy a mesterjelolti es a mestertanari fokozat 10, illetve 20
szazalekot jelent szigoru kriteriumok alapjan. Tehat dolgozni kell erte.
Vegyuk
a mostani 100 eFt-os keresetet. Ez ugye brutto, ami szerintem netto 60-nal
nincs tobb. Csak jelenlegi aranyokkal tudok szamolni. Legyen egy maganora
1000 Ft. (Biztosan van olcsobb is, de 1500 Ft is volt mar ket eve is.) A
jelolti
fokozatert _most_ havi 6, a mesteriert havi 12 maganorat kell adni. Aki igy is
meg tudja szerezni a penzt, minek torje ossze magat? Az aranyok (fizetes es
oradij) - valoszinusitem - kesobb sem valtoznak majd.

A 2. pontban erdekes dolgokat talaltam a palyakezdokrol...
----idezet----
Javaslatunk szerint a pályakezdő pedagógusok három évre központi ösztöndíjat
(vagy határozott idejű illetményemelést) kapnak, e többletjuttatáshoz
ugyanakkor szakmai elvárások kapcsolódnak.
----

Ha kijelento mod, akkor miert nem szerepel ennek megfeleloen a bertablaban.
Ha szakmai elvarasok vannak, akkor ha nem teljesit valaki, visszafizet?
Olvashatjuk itt, nem vallalhat tulorat, tobbletfeladatot. Ha valaki tud
maganorakat adni, akkor ez nem korlatozas, hanem plusz jutalom.

---idezet----
2.1.4
... összege az első fizetési fokozatban szereplő alapilletményhez viszonyítva
kerül meghatározásra, javasolt összege annak 25 százaléka.
---

A nyugdij elott allo egy korabbi megallapitas szerint a kezdo alapbernek
duplajat keresi. Ebbol ugy saccolom, hogy ha a palyakezdobol "rendes" tanar
lesz, az jovedelembeli visszaesest fog okozni. (Mert lehet, hogy nincs tulora,
nincs modja osztalyfonoksegre, stb.) Ennek a lehetosegevel nem vonzzuk,
hanem taszitjuk a frissen vegzetteket.

Ezt erzik ok is:
----idezet----
2.1.6 A hároméves pályakezdő szakasz után szükség van annak a
lehetőségnek a biztosítására, hogy a többletfeladatok (osztályfőnökség,
helyettesítés, szakkör, stb.) vállalásával a korábban már elért jövedelemszint
tartható legyen.
----

A szakkorokre fordithato orakeretet meglehetosen megnyirbaltak.
Osztalyfonokok korlatozott szamban kellenek. Helyettesitest nem lehet
tervezni, tulorat persze igen, de azt addig is ellatta valaki. Hogy gondoltak
ezt?
Biztos, hogy mindenki hozzafer a munkahoz?

Mentorok segitik a palyakezdo munkajat.
A mentor javadalmazasa a palyakezdo alapfizetesenek 37,5 szazaleka. Ez
meglehetosen tisztes osszeg, ha arra gondolunk, hogy a "sima" pedagogus a
kezdofizeteshez kepest 100 szazalekkal keres tobbet.

Ja, e juttatas mellett a mentor munkajat meg orakedvezmeny is segiti (2.2.3)

Irjak, hogy a mentor kapcsolatba kerul a felsooktatassal, a
pedagoguskepzessel es tovabbkepzessel. Ahogyan en latom, a
pedagoguskepzes meglehetosen szemelytelenne valt, az intezmenyt sokszor
meg a vele napi kapcsolatban levok velemenye sem erdekli. Hat meg egy
mentore az orszag masik vegebol. Szerintem ez nem tobb mint kepzelodes,
semmi realitasa nincs.

Reszletesen szolnak arrol, hogy potlekok mire es hogyan jarnak feltetlenul. Az
osztalyfonoki potlek maximum a kedofizetes otode, az igazgatóe fele es
masfelszerese kozott, a munkakozossegvezetoe valtozatos. DE! Csak akkor
lehet ilyet kapni, ha akkreditalt tovabbkepzesen vesz reszt a kollega...
Nem biztos, hogy ez jo otlet, most is hallottam, hogy lesz, aki nem tud
elmenni egy tovabbkepzesre, mert nem engedik. (Ugy tudom csokkent az erre
fordithato osszeg!) Szoval kap egy osztalyt (esetleg nem is akarja), de penzt
nem kap, mert nem engedik tanulni. Biztositjak kozpontilag, hogy ilyen ne
forduljon elo?

No, egyszerre eleg ennyi.

Tisztelettel: Fodor Zsolt