tanforum - [Tf] Re: [Tf] Re: [Tf] Egyházi iskolák?

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] Re: [Tf] Re: [Tf] Egyházi iskolák?

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] Re: [Tf] Re: [Tf] Egyházi iskolák?
  • Date: Thu Feb 15 11:05:03 2001

Udvozletem!

HunyadiMatyasGimnazium irta (13 Feb 01, 15:50) "[Tf] Re: [Tf]
Egyházi iskolák?" subject-u leveleben:

> Gondolom vallásos ember vagy és most csalódtál valamiért abban az eszmében
> amiben komolyan hittél. Bármilyen eszme hitelességét ne azok alapján
> kérdőjelezd meg, akik azt helytelenül képviselik, hanem azok alapján
> akiknek életén látszik személyes elkötelezettségük, akik életük apróbb
> dolgaiban is hivatásuknak megfelelően élnek. Az emberi dolgok, hibák
> persze mindenütt megtalálhatóak, de hibássá tehető-e egy értékrend egésze
> azért, mert azt egy ember hibásan valósítja meg?

Az adott osszefuggesben, elozmenyeket ismerve egyetertek
Veled, csupan azt jegyeznem meg: ez az erveles erosen ketelu...
Fel lehet vetni ellene, letezik-e absztrakt, kovetoitol, megvalositoitol
teljesen elvonatkoztathato eszmerendszer avagy maskent
foglamzva: a gondolat csak fixcio, a valosag reszeve tettek altal
lesz... Az szamit, mibol mi lesz, nem az, mit mondanak rola...

> Ezt mikor jelentette ki? (lehet, hogy nem néztem a TV-t akkor
> amikor ez elhangzott) Ha valaki tudja írja meg kérem!

A jelenlegi vezeto reteg annyi egetvero okorseget jelentett ki, hogy
egy elmegyogyintezet veluk azonnal es kompletten kiepitheto
lenne -- amennyiben nem csak az alpari demagogia vezerli oket.
Am ez innen kezdve nezopont kerdese, nem ragozom tovabb.
Inkabb csak annyit: amit egy politikus mond, (sajnos) sem mellette
sem ellene nem erv semminek...

> Legalábbis sok a csúsztatás és a fél igazság...

Mar maga az is eufemizmus, amikor a sima, mezei, parasztosan
vaskos, "ide bele a pofankba" stilusu hazugsagot finomkodva
csusztatasnak nevezzuk. :) Nem hinnem, hogy kertelnunk kene:
atvernek minket, hazudnak -- ezt nem neveznem feligazsagnak! A
pedagogusberek emelese kapcsan tapsztalhato hercehurca a
hazugsag iskolapeldaja: akkora szazalekokat emlegetnek, ami
egyfelol a kozvelemenyt ellenunk hangolja,. masfelol meg a
honfoglalaskori bereink bazisan igaz csak. Ez nem csusztatas. Ez
hazugsag.

> Hát igen a "Lelkiismeret" és az "önismeret..." - Szerintem ezen a
> területen hiányzik leginkább az egyházi oktatás... 40-éves
> visszaszorítása komoly lelki - etikai vákumot hagyott maga után!.

Anelkul, hogy bantani akarnak barkit is: a lelkiismeret es az
onismeret _egyetlen_ egyhaznak sem lehet monopoliuma! A
szinvonalas, magara ado, magabiztos, szeretetteljesen szigoru
oktatas hianyzik -- a kizsebelt es hazudozasokkal padlora nyomott
pedagogustarsadalomnak legalabb is csodat kellene ehhez
muvelnie. Ebben a kepben IMO nem sok helye van a 40-es evek
(haboruba lepes? zsido torvenyek?) felemlegetesenek. Akinek
hianyzik az egyhazi oktatas, valassza azt. A lelki meg etikai
vakumrol csak annyit, tudtommal tobb egyhazi oktatasi intezmeny
soha nem lett megszutetve. (Apam 56-ban erettsegizett -- a
piaristaknal.) Egy orszag oktatasat azonban szerintem nem lehet
ilyen alapokra helyezni, vagy 200 eve alapkoncepcio a korszeru
nyugait tarsadalmakban az egyhaz es az allam szetvalasztasa,
valamint: a kozoktatas allami feladat.

> Szerintem ez túlzás... A vezető posztokon ma már alig-alig lehet
> meglenni alapvető számítástechnikai ismeretek nélkül...

Egyfelol nem tulzas, miert lenne az, masfelol meg IMO nem erv.
Egy vezeto szerintem ne a klaviaturan zsonglorkodjon, hanem
intezmenye menedzselese kapcsan csillogtassa tehetseget. Oriasi
-- es az inzezmenyre, dolgozokra, tanulokra nezve eletveszelyes --
szereptevesztes ha nem igy van! A jo vezeto tudja, mit kivel
csinaltathat meg -- es almaban eszebe ne jusson maga
megcsinalni! Viszont (maradjuk a sajat hazunk tajan) nem lehet
egy beosztott tanartol iskolamenedzselesi lepeseket elvarni, azt
csak az iskolavezetes teheti meg!

> Félek tőle hogy csak vallás ellenes indulataidat írod
> le...

Meg kell vedjem a(z eredeti) cikk irojat -- bar elkeseredett es sok
ponton vitathato (legalabb is a forma), am leveleben _egyetlen_
vallas ellenes szo, hang nem volt :)

--
Udvozlettel:
Dorozsmai Karoly