tanforum - [Tf] koltsegvetes - jovore

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] koltsegvetes - jovore

  • From: "Fodor Zsolt" <Fodor AT gyakg.u-szeged.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tf] koltsegvetes - jovore
  • Date: Fri Jul 7 11:06:03 2000

Tisztelt Kollegak!

Az origoban - es nyilvan masutt is - cikk jelent meg az OM jovo evi
koltsegvetesevel kapcsolatban. (Sajnos kicsit eldugva, ezer csak
most akadtam ra.)

http://www.origo.hu/oktatas/hirek/000626oktatasi.html

Idezet a cikkbol:
------------
A pedagógusbérek kapcsán úgy vélte: az oktatási tárca reális
javaslatot dolgozott ki a jövő évi bérfejlesztésre vonatkozóan, amely
magában foglalja a hatékonyság növelését. A
Pénzügyminisztérium ez utóbbit tartja a legfontosabbnak, a
szakszervezetek azonban - meglátása szerint - ezt nem kezelik
kellő súllyal. Nem lehet csak a követel oldalt kitölteni, a
"tartozikhoz" is kell írni - fogalmazott a miniszter.
------------
Ugy gondolom, a kovetel oldal csak akkor jelenhet meg jogos
igenyekkel (marmint az OM oldalan), ha a tartozikhoz mar irtak.
Biztositani kell, hogy a pedagogus megelhessen fizetesebol.
Legyen 22 ora a kotelezo, nem banom, de ne kelljen latni, hogy a
kollegak tobbsege a csaladja megelhetese miatt kulonmunkara van
raszorulva. Nekem ne mondja senki, hogy ez a kulonmunka egy
bizonyos szint felett az iskolai tanitasnak nem megy a rovasara.
Megsinyli az is, de megsinyli - meggyozodesem szerint - a csalad
is. (Csaladpolitika?)

Minoseg, hatekonysag? Nagyon osszetett dolog. En nap mint nap
jo diakokat latok. (Kulonbozo szamadatok ezt igazoljak.) Ennek
ellenere nem mindig vagyok elegedett veluk. Egyik-masik
iskolaban - normal gimnazium - tanito kollega olyat mesel, ami
szamara majdnem termeszetes, szamomra remtortenet. Mi lehet
akkor a vegeken?

Hallani torteneteket a felvetelikrol. Ha a fele igaz, mar elborzaszto.
Kik mennek tanarnak? (A matematikai, fizika, informatika
szakosokrol inkabb tudok.) Akik nem kellettek muszaki-
informatikan, kozgaz-progmaton, progmaton, matematikusnak, az
elmennek matematikatanarnak. Mert ugye tobb helyre is beadhatja
a papirjat, ami nem baj. A fizika tanarszak helyeit mar hosszu
ideje nem sikerul teljesen betolteni, pedig kis tulzassal azt veszik
fel, aki beadja a jelentkezeset. (Sokszor mar jegyek alapjan, pl.
Szegeden fizika tanar szakra bekerul az, aki az utolso ket evben
negyes atlagot produkalt matematikabol es fizikabol. Forras a
felveteli tajekoztato.)

Mennyit romlott a szinvonal mondjuk az utobbi 10 evben?

Ebbol a gyengebb meritesbol mennyi vegzi el? Nyilvan a jobban
elvegzik. Nem nagyon olvastam felmerest arrol, hogy a vegzettek
kozul 5 ev elteltevel hanyatt talalunk meg a palyan, mondjuk
szakokra lebontva. (Ha van ilyen, akkor kerem kuldje el valaki a
fellelesi helyet!) 1992-ben vegeztem egy 15 fos csoportban, (mat-
fiz)-szt szakon. Akkor meg mindannyian elkezdtunk tanitani. 1997-
ben 5 fo, ma mar csak 3 van a palyan. A most vegzok kozul -
ahogyan hallomasbol tudom - legfeljebb ha minden harmadik
informatika szakos akar tanitani. A jobb, a felkeszultebb
tanarjeloltek altalaban felmerve a lehetosegeket nem a tanari
allasok kozul valogatnak. Kik fognak tanitani 20 ev mulva egy
atlagos, onkormanyzati fenntartasu iskolaban? Lesz elegendo
tanar? Aki tanitani fog, az kellokeppen felkeszult lesz-e?

Tisztelettel: Fodor Zsolt

Ui: Valoban nagyon erdekel, hogy az utobbi evek vegzettjei kozul
hany fo maradt meg a palyan. Ha esetleg van valaki a vonalban a
miniszteriumbol, keszittethetne egy felmerest, ami ravilagithatna
az okokra is.

----
Fodor Zsolt # Szeged # JATE Sagvari Endre Gyakorlo Gimnazium
MhTel: (62)544-000/3371 # Level: 6701 Szeged Pf. 580.