tanforum - [Tanforum]Re: Nyelvhasznalati javaslat

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tanforum]Re: Nyelvhasznalati javaslat

  • From: "Va'las Pe'ter" <turtle AT alarmix.net>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Tanforum]Re: Nyelvhasznalati javaslat
  • Date: Sat Jan 15 22:57:01 2000

Joreg'

Rozgonyi-Borus Ferenc wrote:

> T. Lista!
>
> A kovetkezo javaslattal szeretnek elni az Internet nev hasznalat
> kapcsan.
> Amennyiben a vilaghalot ertjuk alatta, irjuk kisbetuvel, tehat
> internetnek. Ha viszont az egyik amerikai halozatot ertjuk alatta,
> akkor Internetnek irjuk. Ez talan enyhiti azt a tudati zavart, amely a
> vilagalo es az Internet egybemosasat adja.

Szerintem a ketto ugyanaz. Valoban, mint ahogy Bajan Feri irta, a
webet (vagy Webet :-)) es az internetet szoktak osszemosni. Ha egy
amerikai halozat Internetnek hivja magat, az olyan, mint ha en magyar
nepnek neveznem magamat vagy a csaladomat. Lehet, hogy van ilyen, de nem
helyes. Szerintem az Internet egyszeruen a nyilvanos IP-cimmel
rendelkezo es a tobbi ilyen geppel kapcsolatteremtesre kepes gep
halozatat jelenti! Az en gepem pl. csak akkor resze a netnek, ha
betarcsazok a szolgaltatomhoz es kapok egy dinamikus cimet. Az iskolai
szerverem meg akkor, ha eppen nem romlik el a router. :-) Tehat az
Internet kiterjedese idoben valtozik.
Egy azota felszivodott nyelveszeti site-on volt errol vita, ott se
jutottak semmire. En szandekosan hasznalom vegyesen a ketfele irasmodot.
A szo az internetwork koznev roviditese, ami kb. halozatok halozatanak
fordithato szokas szerint. Ilyenbol tobb is van, de csak egy, amit
vilaghalonak hivunk, es eppen ebben az osszefuggesben valik
tulajdonnevve, tehat pont abban az esetben erdemli meg a nagybetut,
amikor te a kicsit javaslod.
Nekem van egy szabalyom, ami segit rendet tenni ebben a valoban vitas
kerdesben. A helyesirasi szabalyzat azt mondja, hogy bar a Hold es a Nap
egitestek tulajdonnevei, megis csak akkor szukseges nagybetuvel irnunk
oket, ha hangsulyozni akarjuk az egitest jelleguket. A "sut a nap",
"felkelt a hold" osszefuggesben kisbetuvel irhatok. Az egi mechanika
tankonyvben viszont a Hold mozgasanak targyalasanal naggyal. Es vannak
esetek, amikor mind a ketto helyes. (Nem beszeltem mas holdakrol es
napokrol, csak a mienkrol.) Analogias alapon azt gondolom, hogy az
i/Internet es a w/Web eseten is kovetheto ez az eljaras.
Az internet kisbetuvel hasznalhato akkor is, ha nem a vilaghalorol
beszelsz, hanem egy masik internetworkrol.

Javaslom, hogy Madach nyoman inditsunk keresztes haborut az "i" betu
kapcsan. "Mit hiszesz: a homoiuziont vagy a homoIuziont?" :-))))))))))

VP