fiztan - 1635. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1635. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1635. level
  • Date: Fri, 15 Mar 2024 17:10:17 +0100

1635. levél

*1. **Aktuális*

Március 14-én állami kitüntetéseket adtak át. A díjazottak között örömünkre
fizikusok is vannak:

*Széchenyi-díjat kapott:*

*Dr. Szabó Gábor* fizikus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja,
rector és professor emeritus iskolateremtő lézerfizikai kutatásai, valamint
a magyar felsőoktatás nemzetközi kapcsolatainak kiépítése és a tudományos
együttműködések kialakítása terén is meghatározó tevékenysége
elismeréseként.

*Magyar Érdemrend Tisztikereszt és Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári
tagozat kitüntetéseket vehetett át:*

*Dr. Dér András* okleveles fizikus, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, a
Magyar Kutatási Hálózat Szegedi Biológiai Kutatóközpontjának tudományos
tanácsadója

*Dr. Krasznahorkay Attila Jáno*s fizikus, a Magyar Tudományos Akadémia
doktora, a Magyar Kutatási Hálózat Atommagkutató Intézete Kísérleti
Magfizikai Osztályának vezetője, tudományos tanácsadó, a Szegedi
Tudományegyetem címzetes egyetemi tanára, az Academia Europea tagja

*Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozat kitüntetésben **részesült:*

*Dr. Paripás Béla*, a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kara
Fizikai és Elektrotechnikai Intézetének volt vezetője, egyetemi tanára

Gratulálunk a méltó elismerésekhez!

A kitüntetettek teljes listája: https://fizika.tbg.hu/2023-04-04-_i/

*2. **Órára:*

· Csopa TV kísérletek videói:

Zenélő szárazjég
https://www.youtube.com/watch?v=jt8V-iXkpyc&list=PLnnf_FJtbeiYj7jFniDejbsbGJADXd14V

Mágneses levitáció
https://www.youtube.com/watch?v=en5oKIWIrQY&list=PLnnf_FJtbeiYj7jFniDejbsbGJADXd14V&index=2

A világító folyadék titka
https://www.youtube.com/watch?v=Je8zem1UBWA&list=PLnnf_FJtbeiYj7jFniDejbsbGJADXd14V&index=3

Izzótudomány Kiss Csabával

https://www.youtube.com/watch?v=Nk4xXIDZBPI&list=PLnnf_FJtbeiYj7jFniDejbsbGJADXd14V&index=5

és még több...

· ELTE-Demonstrációs fizikalabor: A tanároknak c. fül alatt sok
segítséget kaphatunk minden témához http://demlabor.elte.hu/

*3. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· Horváth István: A láthatatlan sötét anyag

https://www.youtube.com/watch?v=IpL7Hl5Jpqc

· Dr. Ludmány András: A debreceni Napfizikai Obszervatórium története
https://www.youtube.com/watch?v=WgbsbakBu94

· Dr. Mészáros Sándor: Az Atomki Hideglabor története – szolgáltatás
és tudomány https://www.youtube.com/watch?v=MDLUBuBk5So

· A Kémia Hírlevél legfrissebb száma:

https://us20.campaign-archive.com/?u=ec5c26d9e50a0e1a1bb52152a&id=505f8aa91c

· Ferencz Orsolya a Trend idő c. műsorban a Hold-programokról és a
fejlesztések földi hasznáról
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2024-03-12_15-10-13+0100&enddate=2024-03-12_15-24-22+0100&ch=mr1

· A Teleki Blanka Gimnázium Fizika – MTA Alumni programja keretében:

Dr. Radnóti Katalin: A Curie család <https://fizika.tbg.hu/2023-04-04-_i/>
https://fizika.tbg.hu/2023-04-04-_i/

2024. március 15.
tapodyeva AT gmail.com

  • 1635. level, Moróné Tapody Éva, 03/15/2024