fizinfo - Re: [Fizinfo] Rákóczi úti épület "fizikus freskó"

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Rákóczi úti épület "fizikus freskó"

  • From: Aranka Szombat Bodor <sabbath.aranka AT gmail.com>
  • To: László Dr. Kovács <kovacs31415laszlo AT gmail.com>
  • Cc: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Rákóczi úti épület "fizikus freskó"
  • Date: Tue, 9 Aug 2022 09:08:15 +0200

Tisztelt Dr. Kovács László! Kedves Mindnyájan!

Hálás köszönet a kiegészítésekért.

Az e-mail elküldése után felvillant az agyamban, hogy kiadnám a
gyerkőcöknek egy kis kutatási feladatként, hogy találják meg, pontosan
kiket festett meg Rátkay Endre az Annales I-II-III. pannóján. De mivel
nagyon furdalt a kíváncsiság, elkezdtem keresni.
Először ezt találtam:
Képző- és iparművészeti alkotások | JÁT (jedliktarsasag.hu)
<http://sub.jedliktarsasag.hu/kepzo-es-iparmuveszeti-alkotasok/>
31) Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karának ún.
Harmónia termében freskó ábrázolja Jedlik Ányost a következő világhírű
tudósok társaságában: Démokritosz, Arisztotelész, Püthagorasz, Ptolemaiosz,
G. Brunó, Kopernikusz, Tycho de Brahe, Kepler, Galilei, Pázmány Péter,
Newton, Bolyai János, Bolyai Farkas, Eötvös Loránd, Max v. Laue, Wheatstone,
M. Curie, Schrödiger, Heisenberg és Bohr.
A falkép Rátkay Endre. Annales I–II–III. c. alkotása.
31_elte_fresko_jed.jpg (536×600) (jedliktarsasag.hu)
<http://files.jedliktarsasag.hu/iframe/kepzomuv/31_elte_fresko_jed.jpg>
[image: image.png]
Elkezdtem összehasonlítani a neveket a képeken szereplő alakokkal ...
először is nem stimmelt darabszámra (hol van például Einstein a
felsorolásból???), ezért tovább kutattam.
A következő találat ez volt:
Fizikus Utikonyv 2000 (fizikaiszemle.hu)
<http://fizikaiszemle.hu/archivum/fsz0012/bp9_13.html>
Az Eötvös-szobortól jobbra van az úgynevezett Harmónia-terem, ennek a
szobor melletti nyugati falán Rátkay Endre: Annales I, II, III című
freskója (a freskó a FSz 1990/2 címlapján). A megmintázott tudósok:
*Démokritosz,
Arisztotelész, Pithagorász, Ptolemaiosz, G. Brunó, Kopernikusz, Tycho de
Brache, Kepler, Galilei, Pázmány Péter, Newton, Bolyai János, Bolyai
Farkas, Eötvös Loránd, Kitaibel Pál, Jedlik Ányos, Hell Miksa, Einstein, *
ismét *Eötvös Loránd, *majd *Planck, Laue, Watson, M. Curie, Schrödinger,
Heisenberg és Bohr *zárja a sort.

Hoppá ... akkor most *Wheatstone (fizikus) vagy Watson (biológus)*?
Kinagyítva az Annales III. képet a *DNS* felirat olvasható a M. Curie
előtt álló alak fölött. Ez tehát eldőlt.
"(a freskó a FSz 1990/2 címlapján)" --- elkezdtem keresni a Fizikai Szemle
1990/2-es számának címlapját, de sajnos nem találtam meg :(
De találtam ezt a képet:
Fot%C3%B3451.jpg (1600×1110) (bp.blogspot.com)
<http://1.bp.blogspot.com/-tHvOu9d7glA/T5pWqcKZXVI/AAAAAAAAMF4/4ypIKzIT8Tc/s1600/Fot%25C3%25B3451.jpg>
[image: image.png]
PESTERZSÉBETI ÉRDEKES: Rátkay Endre művészete (előadásról)
(zettvel.blogspot.com)
<http://zettvel.blogspot.com/2012/04/ratkay-endre-muveszete.html>

Éjjel háromnegyed 2-kor a szemem bedobta a törölközőt, így kénytelen voltam
nyugovóra térni, de előtte kimentettem egy jegyzettömbbe az előbbi
információkat.

Fizikai Szemle 1992/12 - Kovács László, Burján Gyöngyi: FIZIKUS ÚTIKÖNYV
<http://fizikaiszemle.hu/old/utikonyv/fsz9212/fsz9212_utikonyv.html>
*VIII. kerület*

*Rákóczi út 5.* A Természettudományi Kar épülete. Az első emeleten a dékáni
szoba is őriz egy *Eötvös*ről készült festményt, Duray T. művét. Ha a
földszinti kis udvaron áthaladunk, elérhetünk a TTK Tanácsterembe, ahol a
terem két végén érdekes freskót láthatunk. (avatásáról tudósított
annakidején a FSz). A megmintázott tudósok közt fizikusokat is találunk,
első sorban természetesen *Eötvös Loránd*ot.(A freskó rajzos terve: FSz
1990/2. címlap.)

Budapest (fizikaiszemle.hu)
<http://fizikaiszemle.hu/archivum/fsz9612/bpest.html#bp8> (1996/12)
BUDAPEST
VIII. kerület
Rákóczi út 5.A Természettudományi Kar épülete. Az első emeleten a dékáni
szoba is őriz egy *Eötvösről* készült festményt, Duray T. művét. A
földszinti kis udvaron áthaladva a TTK Tanácsterembe érünk, ahol a terem
két végén érdekes freskót láthatunk (Rátkai Márton, 1983). A megmintázott
tudósok közt fizikusokat is találunk, első sorban *Eötvös Loránd*ot. (A
freskó rajzos terve: FSz 1990/2 címlap) - Itt működik a
Pázmány-*Eötvös* Természettudományi
Innovációs Alapítvány és a *Ferenczi* Alapítvány.

Fizikus Utikonyv 2000 (fizikaiszemle.hu)
<http://fizikaiszemle.hu/archivum/fsz0012/bp9_13.html#ker11>
*XI. kerület*

*Pázmány Péter sétány.* A Petőfi-híd budai hídfőjétől délre emelkedik az
ELTE kémiai tömbje. Az előcsarnokban van a kémikusok emléktábla-panteonja.

*Pázmány Péter sétány 1/A.*
[image: Pázmány P. s. 1/A.] Az E ö t v ö s E g y e t e m fizikai tömb
földszintjén középen helyezték el a Trefort-kerti *Eötvös Loránd *fejszobor
egy példányát. A szobortól balra a Gömbaulában a természettudományi kar
panteonja. 1999. december 21-én bronz szobrokat avattak:

TANGL KÁROLY FIZIKUS 1869-1940 (Janzer Frigyes); ORTVAY RUDOLF FIZIKUS
1885-1945 (Szilágyi Bernadett); BÉKÉSY GYÖRGY KÉMIKUS, FIZIKUS 1899-1972
ÉLETTANI NOBEL-DÍJ 1961 (Benedek György); HEVESY GYÖRGY KÉMIKUS, FIZIKUS
1885-1966 KÉMIAI NOBEL-DÍJ 1943 (Tóth Béla); LENGYEL BÉLA KÉMIKUS 1844-1913
(Törley Mária); BUCHBÖCK GUSZTÁV KÉMIKUS 1869-1935 (Tóth Béla);
KÖVESLIGETHY RADÓ GEOFIZIKUS 1862-1934 (E. Lakatos Aranka); SZÁVA-KOVÁTS
JÓZSEF METEOROLÓGUS 1898-1980 (Janzer Frigyes); DETRE LÁSZLÓ CSILLAGÁSZ
1906-1974 (ifj. Szabó István); JEDLIK ÁNYOS FIZIKUS 1800-1895 (ifj. Szabó
István); THAN KÁROLY KÉMIKUS 1834-1908 (Szilágyi Bernadett); WINKLER LAJOS
KÉMIKUS 1863-1939 (Benedek György)

[...]

https://mek.oszk.hu/20900/20917/20917.pdf
[image: image.png][image: image.png]

Hurrá! A 23. oldal tetején lévő kép az "eredetije" az általam találtnak:

[image: image.png]
Még egyszer hálás köszönet a kiegészítésekért.

Csak hogy teljes(ebb) legyen a "gyűjtemény" ... ha valakinek sikerül
megtalálnia a Fizikai Szemle 1990/2-es számának borítólapjának képét ,
esetleg megvan neki az adott szám és be tudná szkennelni, azt is
megköszönném.
*http://fizikaiszemle.hu/old/images/fsz9002.jpg
<http://fizikaiszemle.hu/old/images/fsz9002.jpg>* kép ugyanis nem jelenik
meg (
404 Page Not Found
The page you requested was not found.)

További szép napot Mindenkinek!

Üdvözlettel és köszönettel: Szombat Bodor Aranka

Ui.:
"(avatásáról tudósított annakidején a FSz)" --
"Az Eötvös-szobortól jobbra van az úgynevezett Harmónia-terem, ennek a
szobor melletti, nyugati falán helyezték el Rátkay Endre: Annales I, II,
III című freskóját, amelyet még 1983- ban a Rákóczi út 5. szám alatti
természettudományi kari tanácsteremben avattak fel. (A freskó rajzos terve
a FSZ 1990/2 címlapon"
Melyik számban volt a tudósítás?

László Dr. Kovács <kovacs31415laszlo AT gmail.com> ezt írta (időpont: 2022.
aug. 9., K, 5:46):

PNG image

PNG image

PNG image