fizinfo - [Fizinfo] Kijavitottam az elozo levelem konyvbeli diagramjat

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Kijavitottam az elozo levelem konyvbeli diagramjat

  • From: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>
  • To: Tóth Miklos <toth-miklos AT t-online.hu>
  • Cc: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>, Eva Ciubotariu <ciubotariueva AT yahoo.com>, Pap Laszlo <19pap41 AT gmail.com>
  • Subject: [Fizinfo] Kijavitottam az elozo levelem konyvbeli diagramjat
  • Date: Sun, 10 Jan 2021 13:36:00 +0000 (UTC)

Kedves Miklos!
Nem talaltam az egykori magyar tankonyvet, es a parhuzamos kiadasu roman
tankonyvbol szkenneltem ki a diagramot, meg a roman abraalairast is
kitakartam. Csak most ugrott be, hogy a magyar tankonyv abraja jo, a roman
nyelvue hibas. En mindig a magyar tankonv abrajat rajzoltam fel a tablara.

Most a Wikis kep alapjan a PhotoShopban atjavitottam, es kivettem az altalam
odairt fokvantumszamot, es 35 eves (1986) pettyeket. A d es p nivokat
magasabbra tettem, de vigyaztam arra, hogy az 5p a 4d fole, de a 6s ala
keruljon, a 6d pedig az 5f fole. Csak igy ertheto a 6p -> 7s -> 5f valtas. A
7s es a tobbi n=7 hianyzik.

Eddig pontosan lenyeg veszett el, ugyanis csak a 4d -> 5p valtas latszott, a
tobbi nem, hiszen az f azonos szinten volt a kovetkezo d-vel. Most minden
valtas tisztan latszik, az ertekert nem felelek, hiszen bizonyara az eredeti
nivok sem ertekaranyosan kerultek oda.
A d nivok belso sorrendje a magneses nyomatekok kapcsolodasa szerint tortenik.

Csatolom az altalam kijavitott energia-diagramot.

Udvozlettel, Istvan

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kedves Miklos!

A nagyvaradi Ady Endre Liceum nyugalmazott fizika-, informatika- es
elektronikatanara vagyok, sokat foglalkoztam a Fizikum epitesevel.
Merestechnikai szempontbol meg 1987-ben beleakadtam a titralasba, es az akkor
mar kesz, de kesobb szabadalmazott interfeszem alapjan szamitogep-vezerelt
konduktometrias titralast hoztam letre. Itt egy kesobbi automata titralast
lathatsz, minden DOS alatt fut. Az elektronika es a CNC eszkozok sajat
fejlesztesek, a lottyoket a kemikus kollegaim-barataim adtak a kiserlethez.
Ennyit magamrol.

Nem kenyerem a kemia, de a XII-es atomfizika kapcsan jol jott az
elektronhejak feltoltodesenek magyarazata, az energianivok erteke alapjan. A
diakok konnyen megertettek a 4d -> 5p valtast a termesztesnek tuno 4d -> 4f
valtas helyett. A mi (megsargult) XII-es fizikakonyvunkben a csatolt spdf
energia XII.jpg energiaertek-diagram szerepelt, ennek alapjan epitettem fel a
teljes periodusosrendszer elektronhej-szerkezetet. A termeszetesnek tuno spdf
sorrend felbomlasat az alsobb hejak arnyekolasaval magyaraztam. Csatolom az
spdf energia - Wiki.jpg kepet is, ebben jol lathato a magyarazat nelkuli
feltoltesi sorrend. Az energianivok sorrendje alapjan jobban ertheto, nem
kell megjegyezni a magyarazat nelkuli sorrendet. A tablara felrajzolt diagram
alapjan epitettuk fel az atomok elektronhej szerkezetet, es lattuk a
periodusos rendszer "ugrasait".

A fizika tanitasaban en azt az elvet kovettem, hogy amennyiben nem erted a
jelenseget, vagy nem tudod megoldani a feladatot, akkor az energiamerleg
mindig segit.

Nem tudom, hogy erre gondoltal-e, nekem ez jutott eszembe.

Udvozlettel, Istvan

|                        E L F T  H I R A D O                          |

|      Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja    |

|  Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!):  19815644-2-43  |

|  A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |

Az elemek periódusos rendszere táblázatában a d-mezőben szereplő elemek

elektronszerkezeteinek miért hiányzik a kvantummechanikai levezetése?

Okleveles vegyészmérnöként középiskolásokat készítek fel emelt szintű kémia

érettségire. Amikor az elemek periódusos rendszerét magyarázom és a d-mezőben

lévő elemek elektronszerkezetének kiépülését ismertetem nem tudok magyarázatot

adni arra, hogy egyes csoportokon belül az elemek vegyértékelektron szerkezete

nem azonos.

Szakirodalomban arra sem találtam magyarázatot, hogy egy csoporton belül miért

pont annál az elemnél indokolt az eltérő vegyértékelektron szerkezet.

Scerri, E. R (1)  írt egy érdekes cikket „Mennyire jó a periódusos rendszer

kvantummechanika magyarázata?” Ebben a cikkben többek között a következő

megállapításokat teszi:

1./    „Ez azért fontos a kémia tanítása szempontjából, mert arra utal, hogy

a kvantummechanika nem jósolja meg pontosan, hogy a  kémiai tulajdonságok hol

ismétlődnek a periódusos rendszerben,

2./….A feltöltődés a Madelung-szabályt követi, vagyis a két első kvantumszám,

n és l legkisebb összege kedvez a feltöltődésnek. többek között a híres

kvantumkémikus, Löwdin mutatott rá arra, hogy ezt a feltöltődési sorrendet

soha nem vezették le a kvantummechanikából (2).

Ezek után megkerestem kvantumkémiai szakirodalmat.    Áttanulmányoztam

Kapuy Ede, Török Ferenc Az atomok és molekulák kvantumelmélete,

Dr. Ladik János Kvantumkémia,

Dr. Nagy József Kvantumkémia,

Dr. Náray-Szabó Gábor Alkalmazott kvantumkémia,

Veszprémi Tamás, Fehér Miklós A kvantumkémia alapjai és alkalmazása.

Ezek közül csak Kapuy Ede, Török Ferenc és Veszprémi Tamás, Fehér Miklós

szerzők könyve említi a több elektromos rendszerek számítási módszereit, de a

d mezőben lévő atomok elektronkonfigurációival nem foglalkoznak.

Az elemek periódusos rendszerének taglalásánál nem találtam olyan

szakirodalmat, ahol magyarázatot, esetleg kvantummechanikai indoklást adnának

arra, hogy a d mező elemei vegyérték elektronjai az s és d jelű alhéjakon

miért úgy szerepelnek a periódusos rendszerben ahogy azt ott feltüntetik.

A d mezőben lévő elemekkel kapcsolatban egy Excel táblázatot készítettem, ahol

feltüntettem azokat a kérdéseket, amelyek foglalkoztatnak.

Kérek segítséget, hogy az előző mondatban említett Excel táblázatot, hogyan

tudom ide beilleszteni..

Kedves kvantummechanikával foglalkozó kollégák elképzelhető lenne, hogy az

előző bekezdésben szereplő felvetésemre ajánlani tudnak szakirodalmat.

Irodalom

1.    Scerri, E. R.  Am. Sci. 1997, 85, 546.

2.    Löwdin, P O. Int. J. Quantum Chem. 1969, 3 (Suppl.), 331

|            A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze            |

|                                                                      |

|    Cikk, hozzaszolas a                                              |

|                                                                      |

|                        fizinfo AT lists.kfki.hu                        |

|                                                                      |

| cimre  kuldheto.  Ilyenkor  a subject-sorba a cikk cimet kell irni.  |

| A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen!                |

| Informacio: https://mailman.kfki.hu/sympa/info/fizinfo               |

| A  beerkezo  levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt  |

| igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni:                |

|                                          listsadm AT mail.kfki.hu        |