fizinfo - Re: [Fizinfo] d-mező elemei elektronszerkezete

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] d-mező elemei elektronszerkezete

  • From: Geszti Tamás <geszti AT elte.hu>
  • To: toth-miklos AT t-online.hu
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] d-mező elemei elektronszerkezete
  • Date: Sun, 10 Jan 2021 09:58:19 +0100

Kedves Miklós,

talán az emelt szintűre készülő tanítványaidnak segít a dolgok megértésében
egy ilyen magyarázat: az atomok elektronszerkezetét a centrifugális erő
mellett az atommag vonzása és az elektronok egymás közötti taszítása
határozza meg. A d-mező feltöltődése során újabb és újabb elektronok kerülnek
be az elektronhéj belső részeibe. Ezek közvetlenül nem vesznek részt a
kötésben, de a mag leárnyékolásával és a vegyértékelektronok rúgásszerű erős
taszításával durván, és az ellentétes hatások versengése miatt nehezen
kiszámíthatóan befolyásolják a kémiai tulajdonságokat. Ennek részleteit a
kvantummechanika pontosan meghatározza, de egy konkrét atomra megmondani csak
egy nehezen megoldható differenciálegyenlet megoldásával lehet, ezért lett a
kvantumkémia egy megbecsült, de rutinszerűen drága szuperszámítógépeket
használó külön szakma.
Ami a téma tanításra kihegyezett szakirodalmát illeti, számos cikk
foglalkozik a témával az American Journal of Physics folyóiratban, lásd pl.
R. Piela és E. Huggins, 43, 482 (1975); V. F. Weisskopf, 53, 399 (1985); R.
D. Harcourt, 56, 660 (1988); egy frissebb cikk: J.-P. Grivet, Journal of
Chemical Education, 79, 127 (2002). Még mindig olvasásra érdemes lehet a téma
népszerű magyar feldolgozása, Marx György: Életrevaló atomok (Akadémiai
Kiadó, 1978). Olvasmányos, nagy klasszikus Peter W. Atkins és Ronald S.
Friedman könyve: Molecular Quantum Mechanics (5. kiadás, Oxford University
Press, 2010); ettől alig különböző régebbi kiadásai internetről szabadon
letölthetők.

Üdv
Geszti Tamás