fizinfo - Re: [Fizinfo] Az ADF felhivasa

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Az ADF felhivasa

  • From: Papp Gergely <papp.gergely AT wigner.bme.hu>
  • To: Balázs Vető <vbzs AT hotmail.com>, "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Az ADF felhivasa
  • Date: Wed, 29 May 2019 21:59:28 +0200

Kedves Balázs, Tisztelt Kollégák!

Még anno Nagy Dénes Lajos levelére írtam egy reakciót amit véletlenül csak
neki küldtem ki, de azt hiszem most is érvényes.

> Az MTA kutatóintézeti hálózat (KH) hovatartozásának kérdése oly mértékben
> átpolizizálódott, hogy egy azzal kapcsolatos állásfoglalás politikai
> tevékenység, amit a társulat alapszabálya explicite tilt.

Az én személyes elképzelésem a demokráciáról valami olyasmi hogy ott érdemi
és objekvít vitát tudnak folytatni az egymással egyet nem értő felek. A
demokratikus társadalmak ereje abban rejlik, hogy a sokszínű problémákat
elénk állító világra a sokszínű vélemények közül nagyobb eséllyel fogunk
helyes megoldást találni, mintha mindig 1 ember mondja meg hogy mi legyen.
Hátránya pedig hogy a döntéshozatal a viták lefolytatása miatt (is) lassabb
mint a központilag vezérelt rendszerekben. Emiatt az önkényuralom adott
esetben hatékonyabbnak tűnhet, pl ha gyorsan kell valamire reagálni. Ezért
választottak a rómaiak is egyeduralkodót a "baj" esetére - a rendszer
szépséghibája hogy egyből az első ilyen elfelejtette visszaadni a hatalmat,
#whoops. Diktatúrába beszavazni könnyű, kiszavazni belőle meg nem.

Nagyon nehéz olyan környezetben civil társadalmi tevékenységet gyakorolni ahol

(1) gyakorlatilag minden kérdés "átpolitizálódott", emiatt képtelenség a
politikától függetlennek maradni
(2) a központi, kanonikus véleménytől a legkisebb mértékben is eltérő
vélemény megfogalmazása politikai állásfoglalásnak van elkönyvelve, amit a
hatalom támadásnak minősít, függetlenül attól hogy ez egy obkektív és
apolotikus meglátás volt-e vagy sem
(3) ahol a központitól eltérő vélemények nyílvános megfogalmazása
retorziókkal járhat (klasszikus példa: repülőtér + Földrajzinév-bizottság),
ezért a vitában részt vevő felek teljesen más árat fizetnek a véleményük
kinyilvánításáért, a vita -ha van- nem egyenrangú felek között folyik. A
retorzióktól való félelem pedig áthatja "a másik felet". Ez nem szabad
véleménnyílvánítás.

Régen én is gondolkoztam rajta hogy a jövőbeli magyarországi
karrierlehetőségeimnek vajon mit árt ha szót merek emelni mondjuk a fizinfón,
de az akadémia átalakításának hála ilyesmitől a jövőben valószínűleg már nem
kell tartanom.

Én amondó vagyok hogy amíg demokrácia van, az embernek szólnia kell ha
valamivel nem ért egyet. Különben úgy járunk ahogy Niemöller írta:
"... Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.“

Azaz mire értem jöttek, már nem maradt senki aki megszólaljon.

Tehát akkor visszatérve az eredeti "kérdésre" (bocs, beleröffenésre:
bemutatkozás, megszólítás, aláírás és miegyéb nélkül, ugye, ahogy kell? És
persze feltétlenül a listára kellett küldeni, nem elég a feladónak?)

Mi köze van a fizinfónak ahhoz hogy az akadémiai dolgozók felvonulást
szerveznek az akadémai "átalakítása" miatt? Végülis semmi. Az akadémián
nincsenek fizikusok. Ahhoz sem lesz köze hogyha az összes V. Balázs nevű
embert koncentrációs táborba zárják, meg ahhoz sem hogyha minden hotmail
felhasználót kivégeznek, és így tovább. Nincs nekünk közünk semmihez.

Egyébként elszomorítónak tartom hogy végtelen vitákat folytatunk arról hogy
miről lehet szó a fizinfón és miről nem, de arról egy szó sem esett hogy pl.
milyen elv mentén lenne kívánatos az akadémiai intézetek átalakítása, hogyha
a status quo nem megfelelő? Vagy az sem való a fizinfóra? Ezen a listán csak
és kizárólag szemináriumokról és phd védésekről lehet szó? Lehet genocídum,
ebolajárvány, ufótámadás vagy bármi? Nehogy véletlenül még 1x meg kelljen
nyomi a delete gombot?

Tisztelettel,
Papp Gergely