Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - [Fizinfo] Kvantumos Huzasok

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

[Fizinfo] Kvantumos Huzasok


Chronological Thread 
  • From: "Geza I. Mark" <mark AT sunserv.kfki.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Kvantumos Huzasok
  • Date: Tue, 19 Apr 2016 16:02:53 +0200
  • Authentication-results: smtp1.kfki.hu (amavisd-new); dkim=pass (1024-bit key) reason="pass (just generated, assumed good)" header.d=sunserv.kfki.hu

Tisztelt Kollégák!

Ajánlom figyelmetekbe az alábbi anyagokat:

Sørensen, J. J. W. H. et al. Nature 532,210–213
(2016).
Sørensen, J. J. W. H. et al.: Exploring the quantum speed limit with computer games;
games
Exploring the quantum speed limit with computer
games
Exploring the quantum speed limit with computer
games
Exploring the quantum speed limit with computer
game
Nature 532, 210–213 (2016).
Sørensen, J. J. W. H. et al. Nature 532,210–213
(2016).

http://www.nature.com/news/human-mind-excels-at-quantum-physics-computer-game-1.19725
http://www.nature.com/multimedia/podcast/nature/v532/n7598/nature-2016-04-14.mp3

Röviden arról van szó, hogy az Aarhus-i egyetemen kvantumszámítógép irányába folytatnak kutatást és azt a problémát akarják megoldani, hogyan lehet elég gyorsan elvégezni a a kvantum számítási műveleteket, hogy még a külső hatások ne rázzák szét a kvantum koherenciát. Először számítógépes optimalizációval próbálkoztak, de mivel az optimalizációs feladat sokdimenziós, eszükbe jutott, hogy kihasználják az emberi agy hatalmas számítási kapacitását. Ehhez egy megfelelő interfész felületet kellett létrehozni a tudományos feladat és az emberi agy között és ez nem más lett, mint egy számítógépes játék, a "Quantum Moves":

https://www.scienceathome.org/games/quantum-moves/game

A játékban egy potenciálgödröt kell mozgatni, amelyben egy (időfüggő) hullámfüggvényt látunk. A mozgatást úgy kell végezni, hogy egyrészt minél gyorsabban elérjünk bizonyos megadott célokat, másrészt "ne lötyögjön ki a hullámfüggvény" a "potenciál vödörből".

A cikk szerint az emberi játékosok jobb megoldásokat találnak, mint a számítógépes optimalizáció, de a legjobb eredményt úgy kapták, ha az emberi játékosok eredményeit a géppel tovább optimalizálták.

Márk Géza





Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page