fizinfo - Re: [Fizinfo] A paradigmaváltás és a csajozás - mi az összefüggés?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A paradigmaváltás és a csajozás - mi az összefüggés?

  • From: György Szondy <gyorgy.szondy AT gmail.com>
  • To: geszti AT complex.elte.hu
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] A paradigmaváltás és a csajozás - mi az összefüggés?
  • Date: Thu, 2 Jan 2014 21:46:37 +0100

Nem vagyok szakértője a dolognak, de eddigi ismereteim szerint a
paradigmaváltásnak épp az az egyik tulajdonsága, hogy az eredmények jó
darabig nem kapnak nyilvánosságot.

Alábbiakban idézek a wikipedia kapcsolódó szócikkéből
http://hu.wikipedia.org/wiki/Paradigmav%C3%A1lt%C3%A1s

*"[...] A normál tudományos időszakban azonban a tudósok bíznak abban, hogy
előbb vagy utóbb minden előkerülő anomáliát meg tudnak majd magyarázni a
paradigma keretein belül. Válság akkor jön létre, amikor ez a paradigmába
vetett bizalom meginog - például azért, mert olyan "tényt" kell
megmagyarázni, ami a korábbi paradigmában esetleg nem is számított
ténynek.Hogy új paradigma van a láthatáron, azt nem könnyű felismerni -
hiszen az a normál tudomány álláspontjáról nézve gyakran látszik
sarlatánságnak. Ez többnyire egy-egy szokatlanul, de koherensen gondolkodó
nagy egyéniség fellépésével jár, aki maga rendszerint tisztában van azzal,
hogy az általa felismert valamely részösszefüggés csak a tudományterület
teljes újrarendezésével kerülhet a helyére. Ilyenkor a tudósok körében
heves harcok támadnak, lázas keresés indul meg: ilyen időkben kerülnek elő
a tudományterület alapjaira vonatkozó - egyébként mindig is jelen lévő -
filozófiai problémák. Válság idején azonban a tudósok számára is fontossá
válnak e kérdések."*

Hogyan fogad a szakmai közösség valamit, amit amúgy "sarlatánság"-nak vél?
Eljut-e a szakmai közösséghez, ha nem olyan szakmai tekintély, egyben
kommunikációs zseni vezeti elő őket, mint Feynman? Kötve hiszem.

Üdvözlettel,
Szondy György

2014/1/2
<geszti AT complex.elte.hu>