fizinfo - [Fizinfo] Higgs

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Higgs

  • From: "Geza I. Mark" <mark AT sunserv.kfki.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Higgs
  • Date: Thu, 12 Dec 2013 14:46:01 +0100

Kedves Kollégák!

Sokszor megfigyeltem, hogy a Nobel díj után a tudósok fura dolgokat kezdenek nyilatkozni és sokszor csinálni is. Nyilván azért, mert akkor már annyira védettek, hogy megtehetik. Ha én fura dolgokat hirdetnék nyilvánosan, először csak jóindulatúan figyelmeztetnének a főnökeim, aztán villámgyorsan az utcán találnám magam. Mehetnék kapálni.

De ez jól van így. A nagy elmék fura gondolatai is sokszor hasznosak a társadalom számára.

Csaba György (az orvosbiológus) írta, hogy ma sem több a tudós, mint az ókorban, csak sokkal többen foglalkozunk tudománnyal. A tudomány mára egy iparág, pl. a Cern-i gyorsító egy csodálatos ipari létesítmény. Én csak a KFKI beli számítóközpontját láttam, de az is lenyűgöző.

És hát minket, kutatókat, a tudomány iparszerű rendszerének fogaskerekeit, természetesen valamilyen rendszer szerint minősíteni, mérni kell -- ez a scientometria. Persze törekedni kell arra, hogy ez minél jobb legyen.

De SZÉGYENLETES lenne a nagy elméket és ebbe a "Prokrusztész ágyba" belekényszeríteni!

Márk Géza

  • [Fizinfo] Higgs, Geza I. Mark, 12/12/2013