fizinfo - Re: [Fizinfo] Fw: [Halozatlib] Fwd: bibliometria, open acces

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Fw: [Halozatlib] Fwd: bibliometria, open acces

  • From: Fórizs István <forizs AT geokemia.hu>
  • To: Andras Holl <holl AT konkoly.hu>, Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Fw: [Halozatlib] Fwd: bibliometria, open acces
  • Date: Wed, 16 Oct 2013 12:37:06 +0200

Kedves András!

Köszönöm a választ! Jól éreztem én, hogy Te valahogyan közel állsz az MTMT-hez.

Egyébként én is sok fölkérést kaptam már ismeretlen szabad elérésű folyóiratoktól. Több esetben megnéztem a honlapjukat, de sokszor még olyan folyóirat sem volt a palettájukon, ami nekem jó lett volna. Ha volt, akkor meg több év alatt csak egy-két cikk jelent meg. Ezért ezekkel a folyóiratokkal sohasem foglalkoztam.

Ebben a kategóriában nekem messzemenően az Európai Földtudományi Unió (European Geosciences Union, EGU) által fenntartott folyóiratok tetszenek.
Példának vegyük a The Cryosphere folyóiratot http://www.the-cryosphere.net/. Ha valaki e folyórat szerkesztőségéhez benyújt egy kéziratot, akkor azt először olyan szinten nézi meg a szerkesztő, hogy tényleg beleillik-e a folyóirat tematikájába és megfelel-e az alapvető formai előírásoknak. Ha igen, akkor fölteszik a kéziratot a The Cryosphere Discussions (http://www.the-cryosphere-discuss.net/papers_in_open_discussion.html) oldalra. Közben kiadják bírálóknak. Majd fölkerülnek a bírálatok is erre a helyre, továbbá bárki hozzászólhat, és a szerzők is itt válaszolhatnak a bírálatokra, ill. a mások által föltett kérdésekre. Mindez teljesen nyilvános. A bírálatok után dönt a szerkesztő. Vagy elutasítja, vagy átíratja. Az átírás után újra megnézik a kéziratot és esetleg további javításokat kérnek. Amikor véglegesen elfogadják a kéziratot, akkor a már folyóirat formátumra szerkesztett cikk átkerül a The Cryosphere (http://www.the-cryosphere.net/) oldalra.
Az összes bírálat, válasz, hozzászólás ott marad véglegesen a The Cryosphere Discussions oldalon. Ennek egyik előnye, hogy a bírálók nem önkényeskedhetnek, nem kaszálhatják el mondvacsinált okokkal a kéziratot, mert a bírálatát bármikor és bárki újból megnézheti. Ha hülyeséget vagy igaztalan dolgot írt, akkor az később visszaüthet.
Több ilyen folyóirat is van.

Sajnos a nagy kiadók gyakorlata teljesen zárt rendszerű, ott bármikor születhet igazságtalan bírálat (és születik is). Nem egy olyan eset volt, hogy a bírálók azért akadékoskodtak, hogy közben valamelyik kollégájuk vagy akár ők maguk ellopják az ötletet és gyorsan elvégezzék a méréseket és megjelentessék az eredményeket. Tudjuk, hogy aki először közöl egy új ötletet az fog legtöbb hivatkozást kapni. Ez pedig pénzt is jelent.

Én melegen ajánlom az EGU föntebb leírt gyakorlatát. Ebben a rendszerben nem valószínű, hogy egy kitalált adatokat ismertető kézirat könnyen átmegy, főleg nem egy olyan, mint amit olvashattunk korábban, ahol maga a szerző írja, hogy középiskolai tudást alig meghaladó szintű ismerettel rendelkező bírálónak látni kellett volna, hogy valami nincs rendben.

Üdvözlettel: Fórizs István