fizinfo - Re: [Fizinfo] nano hőszigetelés

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] nano hőszigetelés

  • From: Gyulai József <gyulai AT mfa.kfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] nano hőszigetelés
  • Date: Fri, 26 Apr 2013 23:06:11 +0200

Kedves Karcsi, tisztelt Kollégák!

A szén nanoszerkezetű anyagok kiváló (hő)vezetők. Más nanoszerkezetű anyag hővezetésével én sem foglalkoztam és az első hírek, főleg a hőszigetelő festékek híre nekem is gyanúsnak tűnt. Pl. http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=benefits-of-insulating-paint.

Van azonban néhány olyan ismeretem, sőt, saját munkánk, amely tudhat magyarázatot adni a valószínűtlenül rossz hővezetésre, ha az a nanoszerkezet miatt léteznék. A félvezetőkben létrehoztunk pl. implantációval voidokat, üregeket, amelyek belső felülete ("belszíne") a telítetlen kötések miatt getterező, azaz atomokat megkötő képességgel rendelkezik. Ezekben a voidokban "vákuum" is lehet (ha az implantált gázt, pl. H-t, He-t elűzzük). Ekkor a hővezetésnek (fononoknak) kerülgetniük kell az üregeket. El tudok képzelni pl. fullerénszerű szinterelt szerkezetet, rossz hővezető anyagból, amely kifejezetten jó hőszigetelő lenne.

A festékek éppen mostanában izgatták fel a fantáziámat, mert ott önszerveződő elrendeződésnek kell létrejönnie (az oldószer távozásával?), olyannak, amelyet a légköri nyomás ugyan deformál, de nem roppant össze. Az a régesrégi tapasztalatom jutott eszembe, hogy a polietilén flakonból pl. a triklóretilén elillan és a flakon behorpad - vákuum keletkezik. A hőszigetelő nanofesték "száradását" ilyesminek tudom elképzelni, ha a rendezett nanorúd, gömb, stb. mereven tartja és van légzáró bőre... Minden gáz ront ui. a helyzeten, de pl. a kripton jobb, mint a nitrogén...

Én is éppen a napokban javallottam, hogy végezzünk szerkezetvizsgálatot egy ilyen festéken...

A Shuttle sok-üregű kerámia hőpajzsa volt a kezemben, az ad példát a jelenségre.

Üdvözlettel

Gyulai Jóska