fizinfo - Re: [Fizinfo] vanitatum vanitas

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] vanitatum vanitas

  • From: Pál Hidas <hidas AT rmki.kfki.hu>
  • To: ELFT Hirado <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] vanitatum vanitas
  • Date: Thu, 27 May 2010 23:30:58 +0200 (CEST)

Nyilván ez volt a könnyed hangvétel. :-)

Ne kérj bocsánatot, bár szerintem itt nem személyes felelősségről
van szó. Tehát ebben az egyben nincs szerintem igazad, mégse kérj
bocsánatot később.

Nagyon örülök ennek a levélnek, mert kiállításértékű. Demonstrálja
az értékrenddiktatúrát. Speciel most az "enyémet", ami mégsem az enyém,
mert úgy tűnik, hogy az értékrendek számosabbak annál, mint amit
az emberek feltételezni szeretnek.

Beszéljünk világosan. Ez itt egy kapitalista-liberális-(amerikában)
konzervatív értékrend. A sablonok szerint, amit az ifjú aktivisták
szívesen képviselnek. Elég egy-két jó beköpés és már megyünk is az
utcára.

Itt sokmindenről szó van, csak belekapva a lényegbe. Például arról, hogy mi a különbség a kapitalizmus és a szabad demokratikus piacgazdaság
között. Carl Sagan a kapitalizmus igazságát fejtette ki, amely szerint
igaza annak van, akinek sok pénze is van. Adam Smith nem erről beszélt.

A probléma lényege az, hogy azok gondolják magukat a "demokrácia"
egyedüli letéteményeseinek - értékrendem oldaláról -, akik a démosz
bármilyen megnyilvánulását populizmusként ítélik el. Valóban, a görög
demokrácia nagyon súlyos problémáktól terhelt. Nem is élt tovább, mint
az i.e. 5. század, mégis ezt istenítik az ördögi Rómával szemben értékrendem oldaláról, ahol már Cicero is jól látta, melyik a helyes
államforma. Amerika sem a görögöket követi, hanem Cicerot, aki szerint
a három alapvető államforma közül (királyság, oligarchia, demokrácia)
közül szerinte a királyság a legkevésbé rossz (szerinte legjobb).
Azután elmondja, milyen undorító tud lenni az elfajzásuk. Mindháromé.
Leginkább az oligarchiáé - amihez ő is tartozott. El is ítélte őt a
saját szenátori osztálya, mint gerinctelent. A legjobbnak még a
kirtályságot tartotta - nem is vett részt Caesar meggyilkolásában.
A legeslegjobbnak azonban a háromból kevert államformát tartotta.

Mégis, mi a rossz az egyszerű államformákkal? Thuküdidésznél - vagy már
az őt folytató Xenophónnál? - kiolvasható a probléma forrása a
demokrácia kapcsán. Az egyik a mélosziak igazságtalan - a népgyűlés napi hangulatától függő - lemészárlása, a másik a Leszbosz szigetén található mütilénéiek sorsa. Ők is fellázadtak Athén ellen, ezért
a népgyűlés kiirtásukról intézkedett. Elindult az egyik állami hajó
az ítélettel, bár tudták, hogy erkölcsi gond van, ezért igen lazán
eveztek. Az Athénban maradtak másnap az újabb népgyűlésen sikerrel
győzték meg a résztvevőket az ítélet helytelenségéről és másnap újabb
állami hajó indult. Válogatott evezősökkel, az újabb - felmentő - ítéletet pártolók által az evezősöket ellátó boroskenyérrel.
Az első hajó megérkezése után a kiküldött athéni sztratégosz Mütilénén,
bár nem értett vele egyet, egy kicsit sóhajtozott, majd azt mondta,
nincs mit tenni - emlékezve Miltiadész, Themisztoklész és mások
sorsára - lássunk neki. És ekkor befutott a második boroskenyér
expressszhajó. Nem volt azonban Athén ellenségeinek és végeredményben
Athénnak ilyen szerencséje. Athén 2500 évre lejáratta a demokráciát,
ma is ezt látjuk viszont a "populizmus" vádjában. Róma sokkal
kiegyensúlyozottab volt, bár nála cicerói értelemben is alulreprezentált
volt a demokrácia súlya. Mégis a mai liberálisok Athént minőségileg
is Róma fölé emelik, miközben az emellett abszolut preferált Amerikai
demokrácia sokkal inkább a római és velencei köztársaság utóda, ahol
a démosz-plebs képzettségéről valóban a sagan-i eszmék uralkodnak.

Mindenesetre ezek létező eszmék, nem is a létezésük a probléma. Ez még
mindig jobb, mint az athéni demokrácia. Még a római kevert rendszernél
is jobb. A probléma az, hogy demokráciának meri nevezni magát egy olyan
rendszer, ahol a démoszt képzetlen hülyének kell tartani. Görögül demokráciának, miközben latinul populizmusnak ítéli el a rendszert.
Itt látszik meg a retorika (és nyelvtan) hatalma és hazugsága.

Hidas Pál