Skip to Content.

fizinfo - Re: [Fizinfo] termeszet szeretet

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Text archives


Re: [Fizinfo] termeszet szeretet


Chronological Thread 
  • From: Zátonyi Sándor <zatonyis AT freemail.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] termeszet szeretet
  • Date: Sun, 30 Mar 2008 22:03:07 +0200 (CEST)
  • List-archive: <http://mailman.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>

Tisztelt Listatgok!


Janos Nuspl
<nuspl AT konkoly.hu>
írta , de más fizikustól is gyakran hallani hasonlót:

.. "Fizikából azonban a lejtőkön csúszó testek fordulnak elő, és az
anyaghullámokról majd valamikor egész máskor esik szó." ...

Természetesnek tartjuk, hogy gyermekeink, unokáink előbb ismerkednek meg a
természetes szám fogalmával (alsó tagozatban), később a racionális számokkal
(felső tagozatban), majd az irracionális számokkal (középiskola elején) végül
néhányan a komplex számokat is megismerik (egyetem). Ugye nyilvánvaló, hogy
ebből a sorból nem hagyható ki egyik elem sem, és a sorrend sem nagyon
változtatható meg.

Nos ugyanígy KELL felépíteni a fizikai fogalmakat is. Nem lehet a
kvantumfizkát tanítani biztos klasszikus fizikai ismeretek nélkül. Nem lehet
anyaghullámokat (komplex számok) tanítani interferencia (irracionális
számok), mechanikai hullámok (racionális számok) és a gyorsulás fogalma
(természetes számok) nélkül. A fizika tanításában sem cserélhető fel a
sorrend, itt sem hagyható ki valamelyik fogalom.

Ráadásul nem a lejtőn csúszó testeket tanítjuk, hanem a lejtőn lecsúszó test
kapcsán vizsgáljuk a test gyorsulását, és megállapítjuk, hogy az (egyenes)
lejtőn (súrlódás nélkül) mozgó test gyorsulásának iránya és nagysága időben
állandó. Azután az egyenletes körmozgás kapcsán eljutunk az állandó nagyságú,
de változó irányú centripetális gyorsuláshoz is. Végül középiskolában éppen a
harmonikus rezgőmozgást vizsgálva példát mutatunk a változő irányú és változó
nagyságú gyorsulásra is.

Talán ez a példa jól mutatja, hogy a fizika fogalmai egymásra épülnek, és
nagy hiba lenne, ha modernizációra, korszerűsítésre hivatkozva kiöntenénk a
fürdővízzel (lejtő) a gyereket (fogalomalkotas). Jó lenne belegondolni abba,
hogy a fizikatanítás is szakma, azt is tanulni kell. A fizikatanítás nem csak
a fizikáról (tananyag) hanem a tanításról (hogyan, mennyit, milyen szinten)
is szól. És eközben a diákok pszichológiai fejlődését is figyelembe kellene
venni. (Ezügyben érdemes például Piaget vizsgálatairól nem elfeledkezni.)

________________________

Szintén a már idézett levélből egy másik, kérdésként megfogalmazott bírálat:

..."Hány fizika tanár követi ma, hogy indul az LHC, és miket is fog mérni?
Izgalmasnak találjuk-e amit manapság megismerünk a világból, és ezt az
izgalmat próbáljuk-e átadni az órákon?"...

Ma (VASÁRNAP!!!) fejeződött be Békéscsabán az 51. Országos Középiskolai
Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató. Az interneten (www.fizkapu.hu) elérhető
az ankét programja, melynek alapján megállapítható, hogy a fizikatanárok egy
része igenis foglalkozik a mai fizikával is, követi a legfontosabb
eseményeket is. De a fentiekben leírtakkal összhangban nem ez a legfontosabb
feladata. Neki a biztos alapok megtanítása a feladata, és ebbe még az egyenes
vonalú egyenletes mozgás tanítása is beletartozik, melyhez MIKOLA-csövet
használhat szemléltetésül. De használ a tanítás során számítógépes
mérőrendszert, webkamerát, sőt füstérzékelőt az alfa sugárzás
tulajdonságainak vizsgálatára.

________________________


Befejezésként ismét hangsúlyozni szeretném, nem Nuspl Jánnossal szertnék
vitatkozni, hanem az idézett mondatokban megjelenő szemlélettel.


Üdvözlettel:

Zátonyi Sándor (ifj.)
http://www.fizkapu.hu/kiki/kiki1.html#z002


____________________________________________________________________________
Janos Nuspl
<nuspl AT konkoly.hu>
írta:


> *-----------------------------------------------------------------------*
> | E L F T H I R A D O |
> | Az Eotvos Lorand Fizikai Tarsulat informacios es vita-lapja |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
> |-----------------------------------------------------------------------|
> | A megjelent cikkek tartalmaert teljes egeszeben bekuldojuk felelos. |
> *-----------------------------------------------------------------------*
> Olvasgatva a hozzászólásokat, egy talán túl triviálisnak tűnő dolog jut
> eszembe,
> és előre elnézést kérek, amiért esetleg kicsit kritikusnak hangzik.
>
> Én azt hiszem, a természet megismerését akkor lehet megszerettetni a
> diákokkal,
> ha magunkat is hajt ez a szenvedély. Mikola azért tudta jól tanítani a
> fizikát
> annak idején, mert óra után/előtt, követte, hogy mi is történik ezen a
> téren.
>
> Talán nem "tanítani" kellene, hanem "megtanítani tanulni". Közösen. Ha
> valaki
> nem éli át naponta a tanulás érzését, akkor egy idő után talán érzéketlenné
> is
> válik, és csupán a feladatok megoldása marad.
>
> A másik, hogy a világ nem nagyon darabolódik szét fizikára, kémiára,
> biológiára.
> Ma tudjuk, hogy miért van 92 stabil atomunk. Tudjuk, miért olyan a
> szerkezete a
> periódus rendszerüknek, mint amilyen. Fizikából azonban a lejtőkön csúszó
> testek
> fordulnak elő, és az anyaghullámokról majd valamikor egész máskor esik szó.
>
> Hány fizika tanár követi ma, hogy indul az LHC, és miket is fog mérni?
> Izgalmasnak találjuk-e amit manapság megismerünk a világból, és ezt az
> izgalmat próbáljuk-e átadni az órákon?
>
> Mindezt nem lehet egyik minisztériumban sem kitalálni, és formalizálni.
>
> nj
>
>
> *-----------------------------------------------------------------------*
> | A FIZINFO a fizikus informacios rendszer resze |
> | |
> | Cikk, hozzaszolas a |
> | |
> |
> Fizinfo AT lists.kfki.hu
> |
> | |
> | cimre kuldheto. Ilyenkor a subject-sorba a cikk cimet kell irni. |
> | A cikk szovege a level torzse. Ez sima szoveg legyen! |
> | |
> | Informacio: https://mailman.kfki.hu/listinfo/fizinfo |
> | |
> | A beerkezo levelek feldolgozasat program vegzi. Az emberi valaszt |
> | igenylo kerest, kerdest az alabbi cimre lehet megirni: |
> | |
> | Kiraly Peterne
> kiraly AT mail.kfki.hu
> |
> | |
> *-----------------------------------------------------------------------*
>


Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page