fizinfo - [Fizinfo] Nok - remelem, utoljara

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Nok - remelem, utoljara

  • From: FRÖHLICH Georgina <ford_prefect AT freemail.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Nok - remelem, utoljara
  • Date: Sun, 23 Dec 2007 00:08:17 +0100 (CET)

Kedves Kollegák!

Mivel egyre többeknek kezd terhes lenni, hogy ilyen
sokadrendű témákkal foglalkozunk a hatalmas Fizika helyett,
csak egy utolsó hozzászólást szeretnék tenni mindehhez.
Először is, ez az egész probléma nyilván azokat zavarja,
akik a bőrükön érzi, a tudománnyal foglalkozni próbáló
nőket. Megtehetnénk tehát, hogy csak magunkban vitatkozunk
ezen. Azt nem tudom, hogy mi értelme lenne, hiszen a
probléma épp az, hogy a másik nem tudósai nem mindig
kezelnek minket igazságosan. Akit zavart, hogy ilyen témáról
kellett hallania, attól elnézést kérek, hogy már megint meg
mertünk szólalni!
Igaz, nem vagyok pszichiáter vagy pszichológus vagy
nemtudommi, nem értek hozzá, hogy szakvéleményt mondjak az
egészről! Persze nem is annak szántam, csak ha már vannak
saját tapasztalataim a felmerült témában, gondoltam,
megosztom azokat olyanokkal, akiknek gondolom, jelentős
része nem tapasztalhat meg ilyet (mert nem nő). Egyébként ha
értenék a témához, akkor pszichológus vagy ilyesmi lennék,
és nem fizikus (na jó, esetleg mind2...), akkor meg nem
nagyon vitatkoznék arról, hogy milyen a fizikus (tudós) nők
helyzete. Ha azt gondolják, hogy abből is az következik,
hogy na ugye, akkor meg miért vitatkozunk, akkor feladom...!
Sajnos hiába írtam le többször is, különböző
megfogalmazásban, úgy tűnik, sokaknak még mindig nem tiszta
a vita eredeti tárgya. Az alapprobléma az volt, hogy
ugyanazért az elismerésért egy nőnek sokkalta többet kell
letennie az asztalra, mint egy férfinak (főleg a tudományos
életben)! Ezt az elején jópár férfikollega is
alátámasztotta, nekem úgy tűnt, nem is alakul ki különösebb
vita belőle.

A pszichológia cikkeket nem tudom megítélni, hogy mennyire
igazak vagy sem, ez a tudomány más vizsgáló módszereket
használ, mint mi. És sokszor ugyanarra az eredményre nem
sokkal később érkezik egy "elleneredmény" (tudom, nem vagyok
szakértő, ezt csak onnan tudom, hogy végeztem tanárszakot
is, ezért jártam kísérleti pszichológiára, ahol ezt
tanították nekünk!).

Németh Csaba: "Arra gondol, hogy a holgyek eseteben is
lenne/letezett vmifele szelekcio, ami ilyen iranyba hatott,
es csak a noi utodoknal jelentkezik?"
Egészen konkrétan arra gondolok (ahogy abban a levélben pár
sorral feljebb le is írtam), hogy a nőket egyszerűen
elnyomták a tudományos életből hosszú évszázadokon keresztül
(de nem csak ott, pl. anno nem is szavazhattak...), nem
vehettek részt a tudományos életben, nem foglalkozhattak
matematikával, fizikával,... Az analógia az, hogy a kutyákat
meg nem engedték vadászni (vagy nem volt rá szükségük, és
nem is probláma ez Nekik, de ebben most nem ez a lényeg). A
kutyák már nem szerzik meg a vacsorát, ha meg kéne kerülni
érte a másik fát, de ha kint élnének egy kis ideig a
vadonban, akkor újra képesek lennének rá (nem értek hozzá,
de úgy tudom, erre is voltak kísérletek, sőt, én régebben
munkakutyáztam, és tudom, hogy ezek a "rég elfeledett
ösztönök" bizony könnyedén előcsalogathatók). Én csak azt
vetettem fel, hogy nem lehet-e a nők "elnyomásának" az
egyszerű hatása, hogy ha(!!!) tényleg bizonyos képességeik
gyengébbnek tűnnek, akkor az pont ezért van ("tudományos
képességek" nem engedélyezése -> "tudományos képességek"
gyengülése)? A kérdés szerintem költői marad, mert fogalmunk
sincs róla, hogy mekkora hatása van egy ilyen mértékű
"szelekciónak". De bennem az is felmerül, hogy mi értelme
lenne ilyen különbségnek? Az anatómiai különbség érthető, ez
a természet egyik megoldása a fajfenntartásra (mert vannak
osztódók, hímnősek,... is), ezért vannak más szerveik a 2
nemnek, és ezek vezérléséhez más hormonok. De mi értelme
lenne a gondolkodásban - főleg a tudományosban -
szétválasztani őket? Tudom, nem értek hozzá, de szerintem a
természet nem szokott értelmetlenre energiát pazarolni...

Áldott Karácsonyt és sikerekben gazdag új esztendőt kívánok
minden kedves kollegának!
Gina

VÁSÁROLJON ONLINE! Ezzel a kártyával nem húzzák le!
http://www.klikkbank.hu/lakossagi/termekek/virtualis_kartya/index.html