fizinfo - Re: [Fizinfo] Nok - remelem, utoljara

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Nok - remelem, utoljara

  • From: "Laszlo E. Szabo" <leszabo AT phil.elte.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Nok - remelem, utoljara
  • Date: Sun, 23 Dec 2007 03:02:51 +0100

Kedves Gina!

Nem értem, miért megy bele ezeknek a teljesen tudománytalan
gondolatmeneteknek a megvitatásába! Az a feltételezés, hogy mondjuk a
fizikus szakmához szükséges képességek oly módon "szelektálódtak" volna
ki, hogy azok kizárólag a férfi ágon öröklődtek volna, teljesen
abszurd. Ez ugyanis legalább három, teljesen implauzibilis
feltételezést igényelne:

1) tudjuk, hogy milyen emberi tulajdonságok kellenek a fizikus
szakmához
2) ezek a fizikus-tulajdonságok olyanok, hogy kizárólagosan, vagy
legalábbis döntően a velünk született adottságok által determináltak
3) és ráadásul ezek a meghatározó fizikus-velünk-született-adottságok
olyanok, hogy kizárólag, vagy legalábbis döntő mértékben az ivari
kromoszómákban vannak kódolva.

Az első feltételezés megalapozatlanságáról már írtam egyszer, nem
ismétlem meg.

A második feltételezés is nagyon valószínűtlen. (Pl. sok
fizikaverseny-győztest láttam az egyetemi évek alatt ellaposodni, és
fordítva.)

Végül - bár nem értek hozzá -, a harmadik feltételezés is
valószínűtlennek tűnik számomra. Csupán abból az egyszerű tényből
kiindulva, hogy a sokat emlegetett kutyák esetében sem ezt
tapasztaljuk. A nőstény tacskó fazonja és temperamentuma tökéletesen
ugyanaz, mint a hímé. (Az a sejtésem, hogy ez akkor is így lenne, ha
valami hülyeség folytán csak a hímneműeket használnák kotorék kutyának,
s csak a hímek célszerű adottsága alapján szelektálnánk a
tenyésztéskor.) Egy szóval, hogy szemléletesen fejezzem ki magam, a
"fizikusi tehetség" e feltételezés szerint leginkább a tehenek tőgyére
emlékeztető tulajdonság lenne!

Üdvözlettel,
Laci

On Sun, 23 Dec 2007 00:08:17 +0100 (CET)
FRÖHLICH Georgina
<ford_prefect AT freemail.hu>
wrote:

> O | | Az Eotvos Lorand Fizikai
> Tarsulat informacios es vita-lapja |
> felelos. |
>
> Kedves Kollegák!
>
> Mivel egyre többeknek kezd terhes lenni, hogy ilyen
> sokadrendű témákkal foglalkozunk a hatalmas Fizika helyett,
> csak egy utolsó hozzászólást szeretnék tenni mindehhez.
> Először is, ez az egész probléma nyilván azokat zavarja,
> akik a bőrükön érzi, a tudománnyal foglalkozni próbáló
> nőket. Megtehetnénk tehát, hogy csak magunkban vitatkozunk
> ezen. Azt nem tudom, hogy mi értelme lenne, hiszen a
> [...]

L a s z l o E. S z a b o
Department of Logic, Institute of Philosophy
Faculty of Humanities, Eotvos University, Budapest
http://phil.elte.hu/leszabo