fizinfo - [Fizinfo] Atomki-szeminárium

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Atomki-szeminárium

  • From: Zoltan Mate <mate AT namafia.atomki.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Atomki-szeminárium
  • Date: Thu, 4 Oct 2007 16:29:04 +0200 (CEST)

Az MTA Atommagkutató Intézetének nagy előadójában
(Debrecen, Bem tér 18/c. 12. ép. III. em.)
2007. október 11-én, csütörtökön 11:00-kor

Szilágyi Edit
(KFKI RMKI)

Hélium vándorlása SiO2-ban

címmel előadást tart.
Az előadás előtt 10:30-tól tea.
Vendégeket szívesen látunk.

Máté Zoltán

Kivonat:
A jövő ígéretes energiaforrásának, a fúziós reaktornak a szerkezeti
anyagait a magfúzióban keletkező sugárzások (többek közt nagyenergiájú
hélium ionok) érik, károsítják. Intézetünk gyorsítójával változatos
körülmények között különféle anyagokat bombáztunk, s megfigyeltük, miként
mennek azok tönkre a felgyülemlő hélium hatására. A hélium tartalmú réteg
mentén a minta elhasadt, s az így leváló réteg feldomborodott, vagy
lepattogzott. Eddig egyetlen olyan anyagot ismerünk, ami másként
viselkedik. Tömör szilícium-oxidot bombázva megfigyeltük, hogy az még
hosszú idejű bombázás hatására is teljesen változatlan maradt, s benne
kimutatható mennyiségű hélium nem maradt vissza. Ez a jelenség indított el
bennünket a hélium SiO2-beli viselkedésének tanulmányozására.
Az előadás során az RMKI-ban alkalmazott ionsugaras analitikai
módszerek rövid áttekintése után ismertetem az elért eredményeket.