fizinfo - [Fizinfo] Spanyol gróf(?)

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Spanyol gróf(?)

  • From: "Riedel Miklos" <riedel AT ludens.elte.hu>
  • To: <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: Diosi Lajos <diosi AT rmki.kfki.hu>, gudenus jános <gudi AT freemail.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Spanyol gróf(?)
  • Date: Tue, 10 Jan 2006 23:54:24 +0100

Diósi Lajos kollégánk Nov. 2.-i Fizinfo levelében írta
"Varga Peter kollégánk pontosító javaslatát sosem felejtem el: "NEM azt kell
bizonyítani, hogy S.Z. NEM TUDÓS, mert ez úgy sem sikerul. Próbálkozzunk
azzal, hogy NEM GRÓF!" Ennel jobban sem a Spanyol-, sem az Egely-médiaesetet
nem jellemezheti senki."

S.Z. szakmai inkompetenciáját nem érinti a kérdés, de ha már felvetődött,
érdeklődésből utánajártam az ötlet második felének. Most kaptam meg Gudenus
János genealógus levelét, miszerint S.Z. még csak nem is
gróf. A level közzétételéhez G.J. hozzájárult. Az érdemi részt alább
mellékelem.
Sajnos és természetesen ez a szakmai kérdéseket egyáltalán nem érinti, csupán
érdekes lehet és minősíti az ügyet.

Üdvözlettel
Riedel Miklós
ELTE Fizikai Kémiai Tanszék

Spanyol (martonosi)
a "martonosi" előnév Spanyol Kálmán (1848-1911) gyászjelentésén szerepel.
Először ezzel az előnévvel a fenti gyászjelentésen találkozunk, itt még nem
szerepel a "grófi" titulus.

A "grófi" címmel először Spanyol József 1981-es gyászjelentésén találkozunk,
aki Sp. Zoltán apja.

Említett Spanyol Kálmán és Spanyol József közötti rokoni kapcsolat ismeretlen
számunkra, továbbá ismeretlen a "martonosi" előnév és az állítólagos grófi
rang.

Ilyen előnevű és főként grófi ranggal rendelkező Spanyol család ismeretlen a
magyar genealógiai irodalomban, ezt az előnevet és a grófi rangot a magyar
királyi belügyminiszter 1867 és 1944 között nem igazolta.

A külföldi uralkodók által adományozott címek között sem szerepel ilyen
előnév és rang.

Mindezek után vélelmezhetjük, hogy Spanyol Zoltán (illetve már az édesatyja,
Spanyol József) martonosi előneve és grófi címe hamis, hamisan szerepelteti
ezt Sp. Zoltán a Who is Who Magyarországon című kiadvány 1294. oldalán.
Mindezek ellenkezőjét Spanyol Zoltánnak kellene igazolnia.

Mindez egyéni véleményem, az üggyel a magam részéről nem kívánok tovább
foglalkozni.

Budapest, 2006. január 5-én
Gudenus János József

családtörténész