fizinfo - Re: [Fizinfo] Egely Györgyr?l a Népszavanak

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Egely Györgyr?l a Népszavanak

  • From: Gnadig Peter <gnadig AT komal.hu>
  • To: Pál Hidas <hidas AT rmki.kfki.hu>
  • Cc: GNADIG AT KOMAL.ELTE.HU, fizinfo AT sunserv.kfki.hu, gnadig AT ludens.elte.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Egely Györgyr?l a Népszavanak
  • Date: Wed, 2 Nov 2005 10:34:36 +0100 (CET)

Kedves Fizikus Kollégák,

az Egely-vitához szeretnék egy szokatlan javaslattal hozzászólni.

Kérdés, hogy az utóbbi időben ismét felerősödött Egely-jelenséghez mi
legyen a ,,szakma'' megfelelő válasza (ha legyen egyáltalán, hiszen pl. a
csillagászok sem hadakoznak hetente a különböző hetilapok horoszkópjai
ellen, jóllehet ...).

Én magam kb. 15 éve futottam már köröket az
Egely-kerék ügyben (ELTE-n fizikus hallgatóknak kísérletileg is
megmutattam, hogy a kerék nem a misytikus bioenergiától, hanem a
kezünk melegétől (levegőáramlás) forog. Amikor melegvizzel töltött
gumikesztyűs demonstrációmról beszámoltam, maga a ,,próféta'' is
megszólalt: lám, milyen erős a bioenergia-hatás, ha több méterről is
működik, hiszen a seprűnyélre szerelt kesztyűt megfigyelő
embernek is sikerült előidéznie! (A kvantummechanikai méréselméletben
ismerős Wigner barátja dilemma.) Ez a történet csak azt mutatja, hogy a
Mester minden eszérv elöl ki tud térni.

A konkrét javaslatra rátérve: valamelyik okos hozzászóló azt említette,
hogy E.Gy. nyilván a ,,semmiből termelt energiával" fűti a házát, s fel
kellene ajánlani neki, hogy tegye meg ugyanezt az MTA épületével is.
Én kisebb léptékű, de nagy PR értékű javaslatot teszek. Szeretnék írni egy
NYILT LEVELET E.Gy.-höz (a Fizikai Szemle és a Természet Világa
remélhetően leközölné, de talán a Népszava is, ahol a Mester zseniális
energiatermeléséről beszámoltak nem túl rég), s ebben felajánlanék
1 millió forintot, amit megkap, ha ellenőrzött körülmények között
bemutatja (okos, de nem feltétlen fizikus esküdtszék elött) az állítólag
évtized óta meglévő, de a világ által nem méltányolt készülékét.
Természetesen szakértők (fizikusok, mérnökök, profi bűvészek is
kellenének, de csak a készülék és a környezenének megvizsgálásához.
Egelynek is le kellene tenni 1 milliót, s a nyertes (a szakértők
költségeinek levonása után) megkapná a teljes összeget.
Én max. 50 000 Ft-ot le tudok tenni, s ha csatlakozik hozzám még kb. 20
szkeptikus kolléga hasonló ajánlattal, együtt az 1 millió (ha 50-en
lennénk, akkor persze 20 000 is elég fejenként). A nyerési esély
figyelembe vételével jobb befektetés, mint a legkeedvezőbb tözsdei
ajánlat, vagy állampapír.

Nem hiszem, hogy az egész megvalósulhat, mert E.Gy.-nek lesz elég esze,
hogy ne álljon ki (mint ahogy J. Randi felajánlott 20 000 dollárja is
megvan évtizedek óta, egyik paranormális sem akarja megkapni), de ha mégis
összejönne a ,,bemutató'', annál jobb. Ha pedig nem, akkor minden további
porhintésnél lehetne hivatkozni rá.

Kérem, mondjatok (mondanak) véleményt, illetve jelezze, aki hajlandó
beszálni az ,,üzletbe''.

Gna"dig Péter fizikus
ELTE Atomfizikai Tanszék
Budapest