fizinfo - [Fizinfo] 3. Evezred

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] 3. Evezred

  • From: Lindeisz László <lindeisz AT bhn.hu>
  • To: <fizinfo AT sunserv.kfki.hu>
  • Cc:
  • Subject: [Fizinfo] 3. Evezred
  • Date: Sun, 29 Aug 2004 11:02:14 +0200

Tisztelt Listatagok!

Szabados László hozzászólására reagálok. Orulok, hogy vegre egy lektor is
bekapcsolodott a vitaba es igy reszben valaszt kaphattam a kerdesemre: mit
gondolnak a lektorok? Az latszik, hogy a vita eddigi resztvevoi eleg jol
koruljartak, hogy mirol is van szo a 3. Evezreddel kapcsolatban. Az, hogy Sz.
L. orul a listan folyo vitanak, valasz lehet Lukacs Bela azon kerdesere, hogy
"ha nem kozpenzbol jelenik meg, mi kozunk hozza?". Velemenyt nyilvanitani,
vitatkozni nem csakk arrol lehet, ami kozpenzekkel kapcsolatos.

A 3. Evezred is a bulvárlapokat vasarolo olvasoi reteg szellemi szinvonalara
van finomhangolva. Ezen a piacon a minoseg javulasa egyertelmuen a
peldanyszam csokkeneset eredmenyezi. A megcelzott olvasoi reteg erzekenyen
reagal a szakmai es nyelvi minoseg valtozasaira. Elsosorban ezert igyekszik a
cseh kiado illetekese korlatozni a magyar szerkesztoseg lektoralasi szandekat
es nem azert, mert irigyli, hogy a magyar kiadas jobb, mint a cseh. Amit itt
el lehet erni, az egy korlatozott lektoralas (amig azt a kiado elturi),
amirol legelso hozzaszolasomban is beszeltem. A lap profitorienalt es nem a
tisztesseges, minosegi ismeretterjesztes a kuldetese. Kellenek a jonevu
lektorok az impresszumba, de feken kell tartani oket. A tudomanyos es
technikai ismeretek bulvar-reprezentációja mint műfaj, mint egyfajta
médiatechnologia keretei kozul nem szabad kilepni, mert az serti a piaci
szempontu erdekeket.

A lektorok jo szandekat az eddigi vita soran velelmeztuk. Abban remenykedni -
onigazolas, onfelmentes remenyeben - hogy a lapot "kinovo" olvaso atter a
"nagyobb hagyomanyu, alaposabb, de meg ismeretterjeszto szinvonalu
folyoiratok olvasasara" szerintem naivitas, es eppen ezt a lektori szandekot
erzekeli a kiado illetekese, mert jol latja, hogy ez ellentetes az o piaci
strategiajaval. A Kiskegyed, vagy a Nok lapja olvasoi sohasem fognak áttérni
a Heti válaszra, az UFO-magazinok olvasoi nem fognak atterni egy ido utan az
Elet es tudomanyra, ahogy a mozigepeszek kozul sem emelkednek ki idovel
filmesztetak, barmennyi és bamilyen filmet is neztek meg.

Az irastudok ilyenfajta arulasa - tulajdonképpen a minoseg, mint olyan
elarulasa -, a liberalis tomegdemokracia szellemileg leepulo szeles
tomegeinek kiszolgalasahoz valo asszisztalas a termeszettudomanyok teruleten
eddig Magyarorszagon nemigen fordult elo, nyugaton azonban nagy
hagyomannyokkal rendelkezik a mufaj. Ahogyan elso hozzaszolasomban is irtam,
a jovoben valoszinuleg egyutt kell elnunk ezzel a jelenseggel is.

Sz. L. hozzaszolasa utan meg kevesbe ertem, hogy ha valoban lektoralja a
csillagaszati temaju cikkeket, akkor hogyan maradtak azokban az eddigi
hozzaszolasokban idezett sulyos hibak. Lektoralatlansagra utalo hibakat - bar
keves a csillagaszati tema - az augusztusi lapszambol ismet lehetne idezni.

Lindeisz Laszlo

  • [Fizinfo] 3. evezred, Laszlo Szabados, 08/26/2004
    • <Possible follow-up(s)>
    • [Fizinfo] 3. Evezred, Lindeisz László, 08/29/2004