fizinfo - Re: [Fizinfo] Egely eloadasarol

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Egely eloadasarol

  • From: "KOVACS Gyorgy" <kovacsgy AT mfa.kfki.hu>
  • To: "Lukacs Bela" <lukacs AT rmki.kfki.hu>, Lindeisz László <lindeisz AT bhn.hu>
  • Cc: Fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Egely eloadasarol
  • Date: Tue, 30 Mar 2004 15:48:56 +0200

Mindössze két dolgot szeretnék hozzáfűzni a témához.

1. Nem érzem úgy, hogy Groma István (gondolom, rá gondolt Lukács úr, amikor
a jó sváda hiányát említette) bármilyen szempontból is alulmaradt volna a
"vitában". Ő és a "hivatlan opponens" (aki viszont kimondottan retorikus
stílusban tudott válaszolni) eléggé meggyőzően lemosták Egely Györgyöt a
porondról, megmutatva, hogy nem azonosak a definícióik (fizikus energia
versus "Egely-energia"), márpedig innentől kezdve vitának értelme nincs.
Azt hiszem, a vitán részt vett, még ingadozó, esetleg nem eléggé tanult
"Egely-hívő" diákok is megértették, hogy amit a "mester" állít, az egyszerű
áltudomány, jókora hazugságokkal fűszerezve, és semmi köze a fizikához.
Én már ezt is óriási eredménynek tartom.

A KÖZEMBER, a laikusok meggyőzése már egészen más feladat, és nem tudom,
hogyan lehetne ezt az intelligens mosóporok, fogyasztó teák és klipszek,
pénisz- és mellnagyobbító tabletták, mágikus hengerek és soha el nem tompuló
titán-késkészeletek világában elérni. Ez olyan feladat, ami nagyrészt a
közoktatáson múlik, ehhez pedig az (is) kell, hogy legalább a tanár-szakos
hallgatók ki tudják szűrni, mi az, ami tudományosan komolyan vehető, de
legalábbis figyelemre méltó, és mi az, ami egyértelműen áltudomány. A
szomorú helyzet az, hogy a jelenlegi tanár-szakos hallgatók jókora része
nincs tisztában a fizika legalapvetőbb elveivel (az általános variációs elv,
a Lagrange-függvény szimmetriái, a Noether-tétel, és következményei).
Ezért szerintem nagyszerű ötlet volt E. Gy. meghívása az ELTÉ-re. Más,
pozitív megmozdulások is voltak már a közelmúltban, szerencsére: a
szkeptikus konferencia, vagy Sólyom Jenő hozzászólása a Metró újságban.
Tudom, hogy ez még nagyon kevés, de valami végre elkezdődött.

2. Az áltrel témakörében laikusnak vallom magam, de úgy érzem, hogy a
felhozott érv nem igazi érv, és nem hozható fel az energia megmaradása
ellen. Az energiamegmaradás általában nem más, mint egy bizonyos mennyiség
(a teljes négyesimpulzus) egyik komponensének állandó volta. A teljes
négyesimpulzus már eleve zűrös fogalom, mivel a "teljes térre" való
integrálást jelenti, illetve a "teljes teret" körbefogó felületre vett
integrált. Ez viszont innentől kezdve metafizika, amit a jó tankönyvek úgy
szoktak megkerülni, hogy azt mondják: akkora térrészre integrálunk, amin
kívül a számunkra érdekes mennyiségek ELHANYAGOLHATÓAK. Én például olyan
térfogatról sem tudok az univerzumban, amiben ne lenne elektromágneses tér.
Tehát nem kell ahhoz általános relativitás, hogy belekössünk az
energiamegmaradásba. A fizikus mindig ésszerű közelítésekkel dolgozik, és
nem "bombabiztos" számításokat végez. Zárt rendszert senki nem tud
létrehozni, mindig lesz egy kis disszipáció, akár az elektromágneses, akár a
gravitációs sugárzás révén. Azt azonban TUDJUK, hogy általában ezek a
korrekciók mérhetetlenül kicsik - pontosan ekkor beszélünk (jó közelítéssel)
zárt rendszerről.
Ami a kozmológiai állandó feltámadását illeti, tudtommal a kísérleti
eredmények közel sem tekinthetőek meggyőzőnek, az effektus túl közel van a
hiba szórásához.

Üdvözlettel: Kovács György