Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - Re: [Fizinfo] Mea Culpa (semleges aram)

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

Re: [Fizinfo] Mea Culpa (semleges aram)


Chronological Thread 
  • From: "Nagy Laszlo" <nlacap AT freemail.hu>
  • To: "Nagy Imre" <imre AT rmki.kfki.hu>
  • Cc: Fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Mea Culpa (semleges aram)
  • Date: Fri, 5 Mar 2004 16:00:24 +0100
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/fizinfo>
  • List-id: ELFT HÍRADÓ <fizinfo.lists.kfki.hu>




Igy már kicsit más a dolog, gondolom az újságírók ferdítettek (műveltség ?)
a Kossuth rádióban élőszóval mondták el, igy ott tényleg a valóság van.

Azért érdekesek a találmányok:
1, transzferter: persze, hogy a 12V/24V egyenáramhoz képest a 230V-on
kevésbé melegednek a vezetékek (gondolom ebből a mondatból lett a semleges
áram, illetve a szupravazetés) - ez általános iskolai anyag is.
De inkább az a mellékinformáció érdekel belőle, hogy nem szinuszos:
effektívnek maradni kell 230V-nak, illetve a frekvencia is 50Hz-nek. Érdekes
lenne tényleg más jelgörbéknél a hatásfokokat megnézni.

2, kiégett lámpák vílágítanak: nagyfrekvenciás, nagyfeszültségű transzverter
szintén, a mai energiatakarékos égőkben a foglalatba van beleépítve, ezen az
elven működnek.Ha egy ilyet kiégett neoncsőhöz illesztek, persze, hogy
világít.

3, viz alatti motor: váltóáramú szinkronmotor minden további nélkül működik
víz alatt is, csak ne legyen túl nagy a feszültség és akkor a vizet sem
bontja. Modellezek és már a modell repülőknél is használunk, ilyen "kefe"
nélküli motort. Tudtommal a hajósok is használják és közvetlen vízhűtésük
van. Ezek általában 6V/12V-on működnek Ha egy mai hajszárítót szétszed az
ember abban sem 230-as motor van, hanem 12V-os általában (sorba van kötve a
fűtőszállal), bár ezek egyszerű egyenáramú motorok (kommutátorosak),
gondolom ezt kicserélték váltóáramúra. Rázni meg persze, hogy nem ráz, ha a
230V-ot egy leválasztó trafóval leválasztóm a hálózatról (földről) akkor már
eleve nem ráz (ld.biztonsági trafó 230/230).

Szóval, ami érdekes belőle:
Maga a transzverter mennyiből jön ki, nekem amit a kocsihoz csináltam kb.
5000 Ft ( ha nem lett vona otthon semmi, gyakorlatilag 500 Ft volt), boltban
kb. 8-10 000 Ft-ért lehet kapni egy 200 Wattosat .

Meg az a jelalak érdekelne változatlanul, abban tényleg lehet valami, hogy
nem a szinuszos a "tökéletes" . Ez csak a forgómozgásos generátorok miatt
alakult ki.

Viszlát !
Nagy László

>Ebből az adásból valőban nem, de az MTI hírben, valamint a találmányről
>készített filmben igen. Néhány link:

>http://index.hu/tech/tudomany/tranz0109/
>http://www.hetek.hu/index.php?cikk=44882

>Tisztelettel,
>Nagy Imre


>On Fri, 5 Mar 2004, Nagy Laszlo wrote:

> Meghallgattam a műsort, tehát szó sincs "semleges" áramról, hanem ez egy
> transzferter, ami egyenáramból váltóáramot készít.





Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page