fizinfo - Re: [Fizinfo] Bell Labs announces results of inquiry into research misconduct

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Bell Labs announces results of inquiry into research misconduct

  • From: "F. Telbisz" <Telbisz AT sunserv.kfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Bell Labs announces results of inquiry into research misconduct
  • Date: Wed Oct 9 12:01:00 2002

T. Szondy György!

Azon valóban el lehet gondolkodni, hogy három év sok-e vagy kevés a
leleplezéshez. Mindenesetre, amikor a tavasszal megjelent egy cikk a
"buborékos hidegfúzióról", néhány hónapon belûl megjelentek a cáfolatok is,
kísérlet és elmélet is. Ebben az esetben talán a Bell Laboratórium
tekintélye vakította el az embereket.

A Nobel díj miatt azért nem aggódnék, mert annak más az idõskálája is
(alkalmasint évtizedek), és mások a szabályai is, mint egy publikáció
közzétételének. A cikk többek között éppen arra való, hogy az eredményeket
mások kritikája, ítélete elé bocsássuk. A Nobel díjhoz megbízhatóan
igazolt, reprodukálható eredmények kellenek. Itt éppen az volt az elsõ
árulkodó jel, hogy nem sikerül reprodukálni az eredményt. És hát a fizikában
és általában a természettudományban ez alapvetõ követelmény. A
történettudomány pl. nem ilyen, ott lehet feltételezésekrõl beszélni, de nem
lehet ujra lejátszani a mohácsi csatát.

Egyébként, mint ahogyan írtam, ha egy eredmény érdekes, arra többen és
gyorsan reagálnak, tehát az esetleges csalás is gyorsan leleplezõdik. Ha nem
érdekes, senki sem törõdik vele, de ilyen eredmény nem is kap Nobel dijat.
Hacsak késõbb nem derül ki, hogy mégis csak érdekes volt. Nyilván ezekbõl
lesznek a késõi Nobel díjasok (ha megérik életben).

Nem vagyok tudománytörténész, igy statisztikám sincsen a leleplezett
csalásokról, de a mondottak szerint nem hiszem, hogy van lényeges
eredményeket érintõ csalás. Az érdektelenek pedig kit érdekelnek?

Üdvözlettel

Telbisz Ferenc

On Mon, 7 Oct 2002, György Szondy wrote:

> [...]
| el:

| illetve:

| Ha ugyanis harom ev gyors leleplezesnek szamit, illetve, hogy ilyen
esetekben az
| eltussolas nem szamit egyedi megoldasnak, el kell gondolkodnunk, vajon
hany ilyen
| szelhamos kapott mostanaban Nobel-dijat?
|
| Illetve, hogy mi szamit lassu leleplezesnek? 30 ev, vagy meg tobb?
|
| Vajon egyedi eset ez, vagy csupan a jeghegy csucsa? Bizonyara sokakat
erdekelne, ha
| valaki errol bovebb informacioval tudna szolgalni.

gyorgy_szondy AT hotmail.com