fizinfo - Re: [Fizinfo] Re: az index.hu felelosege orkmozgok ugyeben

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Re: az index.hu felelosege orkmozgok ugyeben

  • From: "Szucsi" <szucsi AT rmki.kfki.hu>
  • To: "vomit" <vomit AT mail.index.hu>
  • Cc: <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Re: az index.hu felelosege orkmozgok ugyeben
  • Date: Mon Jan 28 22:46:01 2002

Tisztelt Vomit Úr!

Az eredeti cikk nem is annyira, mint az Ön Horváth Istvánhoz írt válasza
keltette fel a figyelmemet.

Ön azt írja:

> velemenyem szerint a szavazogepben legelore (!) sorolt valasztasi
> lehetoseg kivaloan megfelel a tudomanyos vagy nem tudomanyos
> elegedetlenseg kifejezesere. de szerintem a szakmai onerzet akkor sem
> csorbul, ha a masodik lehetoseget valasztja.

Bocsásson meg, de a fizika és általában a tények megítélése a
természet-tudományokban nem szavazás kérdése. A humán "tudományokban" ez
köztudottan másként van, ott bevett szokás a tényeket csupán olyan apropónak
tekinteni, amely kapcsán véleményeket lehet kifejteni. Abban az esetben, ha
az így elhangzó elméletek és az ezek felhasználásával hozott döntések nem
lesznek sikeresek, az nem okoz különösebb katasztrófát, legfeljebb lehet
vitatkozni tovább, sőt ebből az alkalomból sort lehet keríteni egy amúgy is
várva-várt humán erőforrás átpozícionálásra.

A természettudományokban ez másként van. Képzelje el azt az esetet, hogy az
Önök támogatásával felkarolt 0-pont energia szakértők nyomására valamennyi
más energia forrás kutatását, feltárását, kiaknázását leállítanák. Ezzel
párhuzamban a hősies és -elmondásuk szerint- igaztalanul meghurcolt, az
olajipari cégek által megfélemlített, sőt esetenként konspiratív
eszközökkel likvidált 0-pont kutatók és támogatóik tehetségére, elméleteikre
és kifogyhatatlan energiát szolgáltató berendezéseikre bíznánk a világ
energia ellátását. Kezdhetnénk mondjuk rögtön az Ön lakásával és autójával.
Rendben?

> onnek szabad jogaban all ismeroseit felszolitani a helyes szavazogomb
> mukodtetesere. most meg a bizakodo es az enyhen szkeptikus olvasok
> vezetnek.

Ez a megjegyzése arra utal, hogy az Index lemond mindenféle egyéb
megfontolásról és a honlap látogatóinak számával arányos reklám bevételeket
helyezi előtérbe. Ebből a szempontból sokkal eredményesebb lehetne pl. egy
olyan kérdés szavazásra bocsájtása, mint pl: Mennyire bízhatunk meg az
internetes portálok információiban? A lehetséges válaszok:

1. Teljesen
2. Általában hazudnak, de az Index megbízható
2. Legyünk óvatosak
3. Egyáltalán nem
4. Az ott megjelenő cikkeket marslakók írják a földlakók dezinformálására
5. Válassza ezt a pontot, ha önmagát is marslakónak tartja

> elbol kizarni valamit generaciok ota orzott axiomak alapjan nem mindig
> helyes. sokaig gondoltak pl., hogy a levegonel nehezebb masinak nem
> repulhetnek. de aztan megis.

Valóban, az emberiség fejlődésének hosszú időtartama alatt természetszerűleg
voltak olyan gondolatok, amelyeket aztán később megcáfoltak. Figyelmébe
ajánlom azonban a következőket:

a. Az alapvető kölcsönhatások mindegyikének felfedezése és az ezekkel
értelmezhető jelenségek kielégítő leírása előtt jóval esélytelenebb
helyzetben volt az, aki a további fejlődésről akart véleményt alkotni.
Természetesen nem állítható, hogy jelenleg valamennyi létező kölcsönhatás
ismert lenne. Az azonban biztos, hogy egy újabb kölcsönhatás létének
feltételezéséhez komolyabb indoklásra van szükség, mint néhány
ellenőrizetlen körülmények között bemutatott, a tudomány módszertanát
nélkülöző kísérlet. Ezért tekinthető felelőtlenségnek és megtévesztésenek az
a cikk amelyet megjelentettek szakmai kommentár nélkül. Ez a minősítés
természetesen független attól, hogy milyen eredményt hoz az Önök
"népszavazása".

b. Ilyen idő távlatból még az is elképzelhető, hogy az Ön által citált,
repüléssel kapcsolatos vélemény, pont egy korabeli Index-stílusú újság
közönség-szavaztatásának az eredményét tükrözi!

> a hallgatok helyes iranyba terelesenek szuksegessegerol pedig inkabb
> nem szolnek.

Azt hiszem, ezt a szempontot, vagy inkább felelősséget nem lehet ilyen
egyszerűen elvetni csak azért, mert a politikai szándékú "terelgetésekkel"
kapcsolatban sok rossz tapasztalatot szereztünk. Nem tartom valószínűnek,
hogy nem kezdené el "terelgetni", lebeszélni elképzeléséről azt a gyereket,
aki egy 10 emeletes ház tetején azt tervezgeti, hogy onnan leugrik, mert van
valószínűsége az épségben való földetérésének.

Tisztelettel üdvözli:

Szűcs Imre