tanforum - Re: [Tf] A Hold arnyekos oldala

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] A Hold arnyekos oldala

  • From: Härtlein Károly <hartlein AT eik.bme.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] A Hold arnyekos oldala
  • Date: Thu, 14 Feb 2008 10:01:24 +0100

Kedves Gyuszi!

Én a vitában nem vettem részt, így lehet, hogy többek nem értik a Károly megszólítást.

Én a jelenséget ismertem, és már a fiamnak is megmagyaráztam, és csak bosszantani akartalak... :-)
:-)

Mi lesz a mitoszokkal, megcsinálod(juk)? Ha kell segítek...

üdv:
K.

Nyerges Gyula wrote:

Kedves Károly, Laci, Tisztelt lisa!

halvanyan kiveheto a Hold sotet oldala is.

Kezdeném egy tévedéseddel. A hold "sötét fele" nem azért sötét, mert a föld árnyékot vet rá, - az a holdfogyatkozás, - hanem mert a nap arra a területre nem süt. (Mint a fölnél, van a "napos oldal", és van az "éjszakai oldala".)

Eddig teljesen jó, amit írsz (ha a fent említett égitestek nevében a kis kezdőbetűktől eltekintünk).

az űrben mindig, és mindenüt van némi derengő fény.

No ezt a mondatot nem feszegetném, végülis azt hiszem, értem, hogy mire gondoltál.

Oka az, hogy nem csak a légkör - ami a holdnak nincs! - veri szét a fénysugárzást, hanem a hold megvilágított fele is ver vissza némi fényt,

Utóbbival csak egy baj van, hogy a visszavert fény sem "kanyarban" terjed, ezért legfeljebb a terminátor (így nevezik a fény-árnyék határvonalát) közelében lévő magas sziklák csúcsára jut belőle, de itt az árnyékos oldal látszólag egyenletesen megvilágított.
A jelenséget valójában a Föld felszínéről (ill. inkább a légkörben úszó felhőkről - a Földnek ugyanis van légköre) visszavert napfény okozza.
(Ezért aztán szokták FÖLDFÉNY-ként is emlegetni, bár hivatalosan hamuszürke fény a neve.)

Leggyakrabban újhold után néhány nappal látunk ilyet, ugyanis újholdkor a Holdról nézve épp "teleföld" van, vagyis a Föld teljes korongja világít. Újhold idején viszont a Hold éppen nappal jár a horizont fölött, így ilyenkor nehéz észrevenni. Az újholdat megelőző napok hasonlóan jó alkalmat kínálnának a hamuszürke fény megfigyelésére, feltéve, ha valaki hajnalban szeret kelni. Ugyanis ilyenkor a hajnali órákban látszik a Hold.

Kellemes Holdészlelést! -----------------------> Nyerges Gyula