tanforum - Re: [Tf] Fwd: Szabó Zoltán a pedagógusoknál

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Fwd: Szabó Zoltán a pedagógusoknál

  • From: Sólyomné Baranyai Elza <elza11 AT mailbox.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu, riki AT programozo.hu
  • Subject: Re: [Tf] Fwd: Szabó Zoltán a pedagógusoknál
  • Date: Fri, 28 Jul 2006 06:06:16 +0200

Tisztelt Lista!
Számomra meglepő volt, ahogy  a hírre reagáltatok.
27 évet tanítottam már eddig általános iskolában, van némi tapasztalatom az
óraszámok hatásáról a pedagógus életére.
Az egyetlen normális időszaka életemnek a 18 kötelező óra volt. Abban az
egy-két évben maradt erőm, időm a saját családomra is és még olvasni is
tudtam néha.
Abban az évben, amikor túlórákkal együtt heti 24 órám volt,
vérnyomásproblémáim lettek, alvászavaraim és lemaradtam a szakmától, mert nem
volt se időm, se kedvem még ahhoz se, hogy havonta elolvassam a kedvenc
Computer Panorámámat.
Mit is jelent a heti 20 kötelező óra? Először is azt, hogy az órarend szerint
Te mindig minden héten ugyankkor ugyanott vagy és nincs ám olyan, hogy akkor
ugrasz be orvoshoz, várod a mosógépszerelőt, stb.
Az órarendet amúgy is érdemes a kötelező óraszámmal összevetni. Lehet, hogy
valakinek már volt másképp, de az én órarendem olyan mindig (nem bárki
rosszindulata, hanem a lehetőségek miatt), hogy a napi 4-5 tanórámhoz 1-2-3
lyukas óra is társul. Ha csak napi egyet nézek, akkor már eleve 25 óra az,
amivel nem én gazdálkodom.
Aztán: senki sem tartja számon, mennyi időmbe telik hetente a tanítási órák
előkészítése, utóélete. (Feladatlapok, dolgozatok gyártása, sokszorosítása,
javítása, statisztika, adminisztráció, taneszközök, szemléltetőeszközök
készítése, karbantartása, nagyritkán beszerzése). Meggyőződésem, hogy a
kapcsolattartás, kommunikáció tanulókkal, szülőkkel, kollegákkal is a munkám
része és nem a hobbim. És én mostanában nem voltam osztályfőnök, tehát a
családlátogatások, a kirándulás szervezések, egyéb szabadidős programok
szervezése,  a gyámügy meglátogatása, az éjjel taxival vidd a tanítványaidat
és testvéreit a nagyihoz, mert az egyedül élő mamát kórházba viszik már ki is
maradt az életemből.
Az óraszám emelésével a munkánk lényegétől fosztanak meg: Legyen időnk,
erőnk, kedvünk szeretettel, felelősséggel törődni a ránk bízott gyerekekkel.
Lehet, hogy azok, akik ezt kitalálták, láttak néhány link kollegát. Sajnos,
akad ilyen is, de ezt is annak köszönhetjük, hogy a szakmánk presztizsét úgy
aláásták kedvenc politikusaink, hogy tanárnak az egyetemre már csak azok
jelentkeznek jószerivel, akik máshova alkalmatlanok voltak.
Szombathelyen a múzeumban olvastam valamikor régen: Rómában volt egy törvény,
mi szerint ha az apa nem taníttata a fiát, a fiú sem volt köteles gondoskodni
róla idős korában. Aki a tanárok életét lehetetleníti el, az a jövő
nemzedéknek árt.

50 Mbyte reklámmentes webtárhely 1365 Ft + Áfa

http://www.swi.hu