tanforum - Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag

  • From: "Levay Gyula" <gyula.levay AT freemail.hu>
  • To: <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: Fw: [Tf] Ertekrend es oktatas - tananyag
  • Date: Sat, 1 Jan 2005 23:16:15 +0100

From: Benkõ László

> ... Ameddig biblia csak egy van, vallás, amely azt tekinti a
> "szentírásnak", már elég sok. Ez már magában foglalja, hogy az ÉRTELMEZÉSE
> semmi esetre sem tekinthetõ "csak egyféle képen".
Ha megertenenk mindenben a bibliat, akkor ertelmezes is csak egy lenne.
Szerintem a sok - bibliat szentirasnak tekinto felekezet - a megertes es a
felreertes
kulonbozo fokain all. Igazsag egy van, szerintem is. A rola szerzett
ismereteink
viszont csak reszlegesek.

> Véleményem szerint, pontosan itt kezdõdik minden. Az én meglátásom
szerint,
> a biblia szinte az elejétõl a végéig egy "jelképekben", allegóriákban
megírt
> mû, ezért lehet többféle módon is értelmezni.
Az allegorikus ertelmezes csak egy az ertelmezesi probalkozasok kozul.
Ilyen altalanossagban pedig, hogy "szinte az elejétõl a végéig", szerintem
- mint minden altalanositas - hibas.

> Amit pedig a biblia eképpen állít, tehát nem szó szerint értelmezve, hanem
> képletesen, az valóban igaz, és nem áll szemben a tudománnyal!
Nem latok okot arra, hogy a biblia egyes allitasait - ha hivo vagyok - ne
szo
szerint ertelmezzem.
Pl. a teremtes 7 napos leirasat tobben szo szerint 7 napnak, masok 7
korszaknak ertelmezik. En nem latom semmi okat annak, hogy elvessem
akar itt is a szo szerinti ertelmezest.
A tudomannyal pedig igy sem all szemben, mert en az osrobbanast es az
evoluciot elmeletnek, legfeljebb modellnek tekintem, amelyek elmeletek
nem birnak - a sokszor emlegetett - kepcso fizikajanak (amely szerintem
tudomany) objektivitasaval.

> Nagy hibának tartom, ha valaki akár a vallásokat, akár a biblia által
írott
> "igazságokat" összekeveri a hittel. Ez megint, két, teljesen más dolog.
> Pontosan, ez az, amit viszont MINDENKINEK!!! csak saját magának, és minden
> "külsõ" segítség nélkül kell megtalálnia. Ezt semmilyen "neveléssel",
> oktatással nem szabad befolyásolni, mert az már bûn.
Ezert a'ga'lok en is a vilagnezeti semlegesseg moge bujtatott materializmus
ellen.

Levay Gyula
gyula.levay AT freemail.hu