tanforum AT lists.kfki.hu
Subject: Tanárok vitafóruma
List archive
- From: "Chary" <aa545491 AT enternet.hu>
- To: Tanfórum <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
- Cc: Antal Sándorné <oszizsu AT freemail.hu>
- Subject: [Tf] Bontott csoportos oktatás
- Date: Tue, 10 Feb 2004 01:45:57 +0100
- List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
- List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>
Szia!
> Kérlek, ha lehet, oszd meg velem a tapasztalataitokat.
Hát 8 év után, most már van...
1.. Nehogy véletlenül képesség szerint osztályokba is soroljátok őket,
mondván, hogy a fokozottabb diffrerenciálást így minden tantárgyból
megkapják! Mi ezt próbáltuk, HATALMAS BUKÁS! Knausz Imre levelében említette
néhány félelmét a bontott csoportos oktatással kapcsolatban. Azt meg is
válaszoltam. Ha osztályokba sorolnánk őket, akkor minden félelme tökéletesen
beigazolódna. Nagyon fontos, hogy a többi órán együtt legyenek. Éppen ezért
nem érzik (szerintem!) magukat beskatulyázottnak. Ráadásul a képesség
szerinti osztályokba sorolás már kimeríti a hátrányos megkülönböztetés
fogalmát amit a törvény tilt.
2.. Fontos a megfelelő munkatársi viszony. Mi ezt a módszert egy
generációváltás kellős közepén vezettük be. A generációs problémák miatt
haldoklott az egész rendszer. Elég, ha csak egy nem tartja magát az elvekhez
a háromból, borul az egész!
3.. Egyéb feltételek:
1.. Többé-kevésbé együtt kell haladni az átjárhatóság biztosítása
érdekében.
2.. Az I. és III. csoportban kb. 15 fő az ideális. A II. csoport
többnyire a nagy átlagot testesíti meg, így akár 25-30 fő is lehet. De ettől
akár el is lehet térni. Ki lehet alakítani pl. egy felzárkóztató csoportot és
két átlagcsoportot, ha annyira kevés lenne a "jó". Hozzáteszem, hogy az 8/I
csoportom 16 tanulóból áll. 6-an kaptak 3-t félévkor. De nekik olyan a
munkamoráljuk, hogy keményen dolgoznak, és fölülről esnek le többnyire, nem a
2 felől érik el. Szóval, belátásotok szerint.
3.. ÉRTÉKELÉS!!!! Én abba a hibába estem, hogy gyakran többet kértem az
I. csoportosaimtól, mondván tudniuk kell! Ez igaz! De más valamit megtanítani
és joggal elvárni, hogy értse, és más számonkérni. Ezt mi valahogy így
csináljuk:
A tananyag órai feldolgozása:
I. csoport: Törzsanyagra épül, de kiegészítő anyagot is tartalmaz.
II. csoport: Törzsanyag.
III. csoport: Minimumkövetelményre épül, de törzsanyagot is tartalmaz.
Röpdolgozat (többnyire az írásbeli számonkérést részesítem előnyben):
I. csoport: Törzsanyagra épül, de minimumkövetelményt is tartalmaz.
(Kiegészítő anyagot soha nem tartalmaz! Csak abban az esetben, ha matematika
tagozat lenne, ahol az emelt szintű képzéssel az emelt szintű követelményeket
is választják.)
II. csoport: Törzsanyagra épül, de minimumkövetelményt is tartalmaz.
III. csoport: Minimumkövetelményre épül, de törzsanyagot is tartalmaz.
Témazáró dolgozat:
I-II-III. csoport: Törzsanyagra épül, de minimumkövetelményt is tartalmaz.
Ehhez jól bele kell ásni magatokat a Hajdú-féle Programokba (bár én
mostanában "megérzésből" csinálom). De az tény, hogy lefektettük az egységes
követelményrendszerünket (bőven időszerű lenne átdolgozni). Itt bele is
kukkanthatsz:
http://w3.enternet.hu/aa194545/index(m).htm (a webes megjelenést át fogom
dolgozni, ekkor még nem volt sok közöm a webszerkesztéshez)
Nagyon fontos, hogy ne érezze azt, egy I. csoportos, hogy neki nehezebb
5-t szerezni, csak azért, mert az I. csoportban van és nem a II.-ban! Minden
egyes hibát végigcsináltunk. Saját tapasztalat. Mi igen gyakran még egymás
röpdolgozatait is átvesszük (már kényelmi okok miatt is :-).
A legszorosabb együttműködés tehát az I. és II. csoportot oktatók között
van. A III. csoporttal olykor mellékvágányon haladunk. A tananyagot kis
részekre tagoljuk, típusfeladatokat gyakorlunk, gyakori számonkérések
mellett. Otthoni tanulásra nem számíthatunk ugyanis, csupán a memóriájukra.
Ez több problémát is felvet. Nem haladhatunk csak a minimumkövetelmények
szerint, hiszen akkor kizárom, hogy 2-nél jobbat szerezhessenek. Sérülne a
jog, hátrányos megkülönböztetés érné őket. Törzsanyagot tartalmazó
feladatsort, különösen a témazáró dolgozatot viszont csak akkor írhatnak meg
a "nem elégtelen" reményével, ha órán nemcsak a minimummal foglalkozunk.
Viszont a képességeik miatt a minimumra kell építenünk.
Következő probléma: nem esünk-e át a ló másik oldalára? Nem lesznek-e
irreálisan jó jegyek. Jogos probléma. Ennek megakadályozása céljából egy
témán belül szerzett jegyek nem kerülnek naplóba, hanem a téma végén
összegződnek egy ún. témaközi jegyben. Ez egyben a tanári szubjektumból adódó
problémákat is kiküszöböli. Egyikünk dobálózik a piros pontokkal, abból pedig
sűrűn kigyülhet az 5-ös. A másikunk nem ad piros pontokat. Így a témán belüli
jegyek esetleg nem a valós tudást fedik. Ha ez esetleg irreálisan jó, akkor
kontrollnak ott a témazáró. Tehát a naplóban nincs sok jegy, témánként 2. A
témazáró dolgozat kiadásakor mondjuk a 2 jegyet.
4.. Az átjárhatóság ne csak névleges legyen. Nem határoztuk meg, hogy
milyen időközönként tegyünk át gyereket a másik csoportba (ha szükséges). Ez
adja magát. Előfordul, hogy egy nagy téma után, de lehet, hogy csak félévkor.
Ha nem lóg ki a csoportból senki, akkor nem kell erőltetni. Lefelé kötelező,
fölfelé már húzósabb. Előfordult, hogy a gyerek szándékosan rontott, hogy
visszakerüljön. Alaposan át kell gondolni, hogy mikor jár jobban. Egy II.
csoport legjobbja, az I. csoportban a mezőny végén lesz. Ez visszavetheti. De
kihívásnak, előlépésnek is érezheti. Ha kifejezetten húzódozik, akkor érdemes
otthagyni, és egy kis differenciálást alkalmazni.
Rengeteg mindent lehetne erről mondani. Nálunk halódik a dolog. Az
önkormányzatunk nem fog belemenni abba, hogy egy kétosztályos évfolyamon 3
csoport legyen magyarból, matematikából, idegen nyelvből. Kétosztályos
évfolyamon, két csoporttal messze nem olyan hatékony.
Üdvözlettel: Kiss Károly
-- A kutyán kívül a könyv az ember legjobb barátja.
A kutyán belül olyan sötét van, hogy nem lehet olvasni.--
-----------------------------------------------------------
http://w3.enternet.hu/aa194545/hirmondo/
E-mail:
aa545491 AT enternet.hu
- [Tf] Bontott csoportos oktatás, Chary, 02/10/2004
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.