tanforum - Re: [Tf] Vá: [Tf] oraszamcsokkentes

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Vá: [Tf] oraszamcsokkentes

  • From: Ladanyi Gusztav <gusty AT ladanyi.com>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Vá: [Tf] oraszamcsokkentes
  • Date: Thu May 1 07:44:00 2003

(Heti másfél, illetve egy óra), azaz az iskolák a legutolsó esélyt is
elvesztik, hogy "saját arculatukat" vagy egy-egy osztály jellegét

A fene megette, ha heti egy órán múlik az arculat.

Nekem személy szerint egyébként tele van a hócipőm az arculatokkal.

Én - igaz még a múlt rendszerben volt - gimnáziumba jártam, s eltekintve attól, hogy matek tagozat volt, ugyanazt tanultam, ugyanabból a könyvből, amit az összes többi gimnáziumban. Az iskola arculatát a tanárok, s a diákélet adták.
Állítom az a rendszer ezerszer jobb volt (nem a politikai). Én azt gondolom, s lehet, hogy megköveznek egy páran ezért, hogy egységes
követelményrendszerhez tartozzon egységes tananyag, s egységes finanszírozás. A jelenlegi fenntartói rendszer is egy megaszar.
Az OM veri a fenntartóéval... Ez úgy lenne korrekt, hogy aki kitalálja,
az csinálja is meg. Például kötelező taneszközök: OM előírta tornaterem kell. S ettől lőn tornaterem? Nem az a megoldás, hogy tessék pályázni.
Eleve abszurd. A pályazat eleve arról szól, hogy 100 helyett csak 10-nek
jut pénz.

Szerintem az érettségiig (amiből csak egyféle kéne) egységes tananyag, és egységes tankönyvrendszer (ez nem azt jelenti, hogy egy) kellene.
Ami nem változik évente. Mondjuk a két évvel fiatalabb testvér is
használhatná. Én egy szál postaironnal és egy Gőgős Gúnár Gedeonnal is
megtanultam írni, s olvasni. / Ennek isszátok most a levét. :-) /
S a fentiek finanszrozását, szakmai felügyeletét az OM-nek kellene
ellátni. Ne azon múljon már egy iskola sorsa, hogy az igazgató és a polgármester éppen komálják, vagy utálják egymást.

Tudnám még folytatni, de elvégre ünnep van, vagy mi.

gusty

meghatározzák. (Egy plusz nyelvóra, esetleg valamilyen tárgyból egy pici
többlet...). Az egyes változatokban véletlenszerűen "lecsípett" fél órák nem
könnyítenek a diákok terhelésén! Tudjuk, mennyit jelent a heti egy óra
hatékonyságban. (Vagy ezeket az órákat utolsónak teszem be és kéthetente
elhagyom?) A tananyagcsökkentésnek ez a módja teljesen formális, jobb
képességű csoportban eddig is alaposabban, mélyebben el lehetett sajátítani
az ismereteket, készségeket. Gyengébbek esetén egy jó tanár tudja, mik azok
az alapok, amit feltétlenül el kell sajátítani, a többit nem erőlteti.
Miután mostanra megjelentek a kerettanterves könyvsorozatok (egész jó is
vannak köztük!) természetes módon továbbra is ezt veszi majd a tanár
alapnak, s mivel a fejezetek, fogalmak jó esetben egymásra épülnek,
egyszerűen nem tud elhagyni úgy bizonyos részeket, hogy a felépítés logikája
ne sérüljön. Következmény: a csökkenetett óraszámban ugyanazt tanítják és
próbálják számon kérni, az elsajátítás még felületesebb, a diákok terhelése
még nagyobb lesz (esetleg egy réteg több időt tört csavargással!)
Az egész hókuszpókusznak csak pénzügyi és kőkemény gazdasági oka van:
A csökkentett óraszámok ( s párhuzamosan a csökkenő gyermekszám)
következménye egyértelműen pedagógus álláshelyek megszüntetése, még pedig
igen nagy számban. Nem véletlen, hogy a most parlamenti vitára bocsátott
közoktatási törvénymódosítás feloldja a túlórára vonatkozó korlátokat, sőt
anyagilag érdekeltté teszi a pedagógust a túlórák vállalásában. Nyílván a
mostani (meg jövő szeptemberi) csökkenés tört álláshelyeket hoz létre ( 6,
8, vagy éppen 14 órája marad egy-egy tanárnak), amelyeket szét lehet osztani
a vállalkozó kollégák között. Természetesen, az iskola ( az iskolában ki?
igazgató, nevelőtestület, szakszervezet?...) végezze el a "korrekciókat",
magyarán jelölje ki, ki lesz az áldozat. Arra már nem is merek gondolni, hogy októberig minden iskola kiadta
felvételi tájékoztatóját, megjelölte órahálóját, specialitásait. A tanulók
és szülők ezen információk alapján választottak iskolát. Most egyszerűen
közlöm velük, hogy heti négy óra helyett csak háromban tanulják az első
idegen nyelvet, hogy a speciális osztályok óraszáma ugyanaz, mint a többié?
Nesze neked partnerközpontúság, minőségbiztosítás és szabad iskolaválasztás!
Valljuk be, az 50%-os béremeléssel sikerül egy időre betömni a szánkat
ahhoz, hogy mindent eltűrjünk, legfeljebb abban reménykedünk, ezt a
"reformot" is elblicceljük valahogy. S hogy sokan az utcára kerülnek, vagy
igen sok végzős az utcán marad? Hát Istenem, a "kapitalizmus
farkastörvényiből" szépen kollokváltunk a hajdani PG órákon, most a
gyakorlatban látjuk, hogyan működnek. Csak nekünk legyen szerencsénk, a
többi nem érdekel!
Bocsánat a keserűségért, s nagyon örülnék, ha valaki megcáfolna.
Köszönöm a türelmet:
Győri József
Debrecen, Református Gimnázium