tanforum - Re: [Tf] ajanlas

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] ajanlas

  • From: Knausz Imre <knauszi AT freemail.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] ajanlas
  • Date: Thu Mar 6 20:08:01 2003

Kedves Karcsi!
Szerintem ebben tenyleg nincs igazad. Ne'mileg talalva erzem magam, mert
hajlamom van a szabadsag udvozlesere, es nehany eve mar nem tanitok
kozepiskolaban. De valahogy nem gondolom, hogy a ketto osszefugg. (Meg nem
is szeretem, ha a helyzetembol magyarazzak a velemenyemet.)
1. A tanitasi munka soran valo szabadsag udvozlese szerintem a szabadsag
szeretetevel es az alavetes elutasitasaval all egyenes aranyban. Es ilyen
emberek tapasztalataim szerint a pedagoguspalyan is vannak.
2. Jó az, ha azt irjuk: szabadsag/szabadossag? Nem tudom pontosan, mi az a
szabadossag, de gondolom, valami olyasmi, hogy "rossz ertelemben vett" vagy
"tulzasba vitt" szabadsag. Lehet, hogy aki nincs a palyan, az hajlamosabb
ilyen hibas dolgokban hinni (miben is? hogy le kell loni a tanart?), de hat
az hajlamosabb a tulzasba vitt fegyelemben is hinni, es altalaban minden
szakmai hibat elkovetni. Ezert kar a szabadsag fogalmat diszkreditalni.
Foleg mivel E. Szabo semmi ilyesmirol nem irt. O a negativ visszajelzesek
rendszererol irt, ami azert nem ugyanaz.
3. Egy szot meg az amerikai iskolarol. Tudom, hogy egy-egy szemelyes elmeny
nem sokat bizonyit, de azert jelzes erteke van. En eletemben eleg sokat
hospitaltam, de a legerdekesebb elmenyem a kovetkezo volt. Egyszer negy
teljes tanitasi napon at folyamatosan hospitaltam egy iskolaban - kulonbozo
orakon, osztalyokban, tanaroknal. A vegen vettem eszre, hogy egyetlen
fegyelmi problemaval, fegyelmezo gesztussal nem talalkoztam egesz ido alatt.
Ez egy amerikai iskola volt, egy tobb ezer fos, allami high school. A
tanulsag csak annyi, hogy Amerika nagy orszag: van olyan szelsoseg is, hogy
ralonek a tanarra, de a magyar viszonyokhoz kepest az en tapasztalatom meg
nagyobb szelsoseg, csak errol kevesebb szo esik. Arrol is van velemenyem,
hogy miert nem volt ott fegyelmezes, de az már nem fer bele ebbe az amugy is
hosszura nyult levelbe. Bocs.
Udvozlettel
Knausz Imre
knauszi AT freemail.hu