tanforum - Re: [Tf] ajanlas

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] ajanlas

  • From: Andras Lutter <rmgadmin AT rmg.c3.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] ajanlas
  • Date: Mon Mar 3 09:18:01 2003

>Nagyon jo! Ajanlom a figyelmetekbe:
>http://www.es.hu/pd/display.asp?channel=PUBLICISZTIKA0308&article=2003-0224
-1037-52QVUT
>Knausz Imre

Elolvastam! De azert itt tobb dologrol is szo van.
Vazlatosan:
1: az iskolai rend, fegyelem
2: rossz tantervek, helytelen fogalomepitesi gyakorlat
3: az iskolai itelkezes
4: eletkori sajatossagok figyelmen kivul hagyasa
5: felvetelik
6. megcsontosodott egyetemi tantargystruktura
7. korai kezdes
8. tulterheltseg, keves szabadido
9. tulmeretezett tananyag

Tobb mindennel egyetertek, de azert megjegyzem, hogy a cikk csak a hibakra
koncentral, es igy egyoldalu es sok kerdesben szelsoseges allaspontot
kepvisel (vagy tenyleg ANNYIRA rossz a helyzet?). Persze, ami jo, arrol
minek vitatkozni. Erdemes az egyes pontokrol kulon-kulon beszelni.

2,4: azert a rossz tantervek mellett akadnak jo tanarok is. Nem mindenki
halad tankonyv szerint, es egy jo pedagogus eleg rugalmas, tud igazodni a
gyerekhez. Persze erre a tenyezore nem lehet felepiteni a magyar oktatasi
rendszert (bar az utobbi evek huzavonaja egyre inkabb afele mutat, hogy
nesztek, itt van egy teljesithetetlen tanterv, ennek alapjan ti tanitsatok
jol).

6: mar regota mondom, hogy fejetol buzlik.

8: megint ket szelsoseg. "A sok iskola agyonnyomja a gyereket." "Inkabb az
orakon uljon, mint az utcan drogozzon." Egyik sem igaz, mindkettoben van
igazsag. Teny, hogy sok szulo idohiany miatt nem neveli a gyereket. Ezt a
szerepet inkabb az iskola vegye at, mint az utca. Sok tanoran kivuli
programot kellene kinalni.

1: t.keppen ehhez akartam hozzaszolni. *Szerintem* a poroszos, katonas
fegyelem es az "amerikai" stilusu "lojunk a tanarra" gyakorlat kozott vannak
kozeputak. A fegyelem feltetele a munkanak, s egy 10 eves gyerek meg kozel
sincs olyan mertekben szocializalva, hogy teljes mertekben az o szabad
dontesere lehetne bizni, hogyan cselekszik.
A munkafegyelem nem megy a kreativitas rovasara. Az, hogy oran csendben
kell maradni, es hagyni, hogy egyvalaki beszeljen, nem az alkoto elme
elfojtasa, hanem alapveto feltetel, resze a civilizalt vitakulturanak.
Ez nem azt jelenti, hogy mindenki hatratett kezzel ul, es elszenvedi az
abszolut unalmas, frontalis orat.

Lutter Andras (Radnoti Miklos Gimnazium, Dunakeszi)

Iskolank honlapja / our homepage is: www.dkrmg.sulinet.hu