tanforum - Re: [Tf] kötelezõk röviden?

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] kötelezõk röviden?

  • From: Szalayne Tahy Zsuzsa <sztzs AT aeg.c3.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] kötelezõk röviden?
  • Date: Sun Jul 7 21:34:00 2002

T. irodalmat tanitok!

En sem tanitok magyart, inkabb szuloi szemmel nezem e temat.
Velemyenyt irok, bar kicsit sarkitott formaban, hogy erzekelheto legyen
a masik oldal.

> Magyartanárok véleményére, gyakorlatára vagyok
> kíváncsi. Ti hagyjátok, hogy a diákok megelégedjenek
> ilyen rövidített olvasmányokkal, esetleg
> videóváltozatokkal? Hogy lehet ezt megakadályozni,
> hogy lehet a teljes mû elolvasására buzdítani õket?

En egy kicsit forditva tennek fel egy kerdest:
Miert kell eredetileg nem magyar muveket, isten tudja mennyire hu"
forditasban (de nem mai magyar nyelven) vegigolvasni a diakoknak,
altalaban olyan korban, amikor meg nem kepesek a megfelelo sebessegu
olvasasra? Kulonos tekintettel vonatkozik kerdesem azokra a muvekre,
amelyeket mar eredetileg sem olvasasra, hanem eloadasra szantak?
(pl. okori muvek, dramak, szinjatekok)

Szerintem mindegy, mit olvas a diak, csak olvasson (jobbnak tartom a
szabadon valasztott olvasmanyokat)
Irodalmi szempontbol:
A mu elemzesehez, stilusjegyeinek megismeresehez elegendok reszletek
A mu mondanivalojanak ertelmezesehez (erkolcs, neveles) elegendo egy jol
megirt rovidites

Ez nem azt jelenti, hogy minden muvet roviditett valtozatban kell
megismernie, de van, amit eleg videon, van, amit roviditve, es legyen
egy sze'les lista, amibol kivalaszthatja azokat, amelyeket vegigolvas
(pl. egy tetszoleges Moliere). Ebbol viszont olyan kerdest kellene
feltenni, ami a diak velemyenyet (idezettel megalapozva) kerdezi meg.
Bizonyos esetekben sokkal fontosabb a muvek megtekintese, meghallgatasa,
mint olvasasa, hogy megszeresse a szinhazat, verseket.

Megj 1: Gyermekem nyari olvasmany listaja, amit ugyan nem kotelezo
elolvasni, de ev kozben szukseg lesz ra:
Odusszeia, Iliasz, Antigone, Oedipusz kiraly, Abel a rengetegben, Biblia
(es meg 3)

Megj 2: Az irodalom tananyag folymatosan bovul, ezert adott oktatási ido
alatt (napi 24 oraval szamolva) tomoriteni kell az ismereteket.

--
Szalayne Tahy Zsuzsa